Пасажирам на замітку: як уберегтися від лжеконтролерів у електротранспорті

18 травня 2015, 07:05
Юристи кажуть: оплачувати штраф – справа добровільна

Пасажир зобов'язаний сплатити штраф, якщо не придбав собі проїзний документ. Фото: transphoto.ru

Кілька тижнів тому в Дніпропетровську місцеві ЗМІ повідомили про те, що в місті працюють шахраї – лжеконтролери збирають в електротранспорті з "зайців" штрафи і привласнюють собі гроші. В той же час ні в "Дніпроелектротрансі", ні в міськвідділі міліції нічого про шахраїв у громадському транспорті не чули.

До редакції "Сегодня.ua" звернулася читачка, яка відмовилася виплатити штраф у трамваї, засумнівавшись у тому, що контролер дійсно поповнить бюджет міста. За словами читачки, контролер утримував її насильно в транспорті, але коли вона відмовилася платити на руки, пасажирку відпустили. Як припустила дівчина, вона попалася шахраям, які наживаються на "зайцях" у громадському транспорті.

Реклама

В той же час, в прес-службі міськвідділу міліції заявили про те, що жодного факту шахрайства в громадському транспорті вони не зафіксували.

"Кишенькові злодії є, але ніхто з приводу шахрайства не звертався. Чомусь люди звертаються до журналістів, а не викликають міліцію. Кілька тижнів тому журналісти писали про те, що з'явилися шахраї в трамваях, але нічого такого ми не зафіксували. Та й мені здається, що шахрайство в трамваях малоймовірно. Занадто малий розмір наживи", – говорить начальник центру громадських зв'язків міськуправління міліції Анна Старчевська.

Як впізнати справжнього контролера?

Реклама

Заступник директора підприємства "Дніпроелектротранс" Михайло Бойко пояснив, контролер зобов'язаний мати при собі маршрутний лист (у ньому зазначено, що контролер сьогодні працює саме на цьому маршруті), посвідчення та штрафні квитанції.

"Штрафная квитанція – документ суворої звітності. Бути такого не може, щоб контролер присвоїмо собі штраф. Корінець квитанції залишається у контролера, сама квитанція буде у пасажира. Ми штрафами поповнюємо бюджет. Пасажир зобов'язаний сплатити штраф, якщо не придбав собі проїзний документ", – говорить Михайло Бойко.

Контролери працюють парами. З пасажирами вони зобов'язані проїхати одну зупинку перед тим, як перевіряти наявність квитків. Перед тим, як почати роботу, контролер показує маршрутний лист водієві.

Реклама

"Якщо пасажир не вірить, нехай подивиться на маршрутний лист. Там має бути зазначено, що контролер може працювати на цьому маршруті. Та й на штрафний квитанції є наша печать, є номер. Контролер обов'язково пред'явить посвідчення", – говорить заступник директора "Дніпроелектротранс".

Контролер не має права утримувати пасажира в трамваї

Як розповів юрист Денис Штабовенко, ніяких прав насильно утримувати пасажира в трамваї контролер ні має. У випадку, якщо пасажир відмовляється виплачувати штраф, контролер має висадити його на найближчій зупинці.

"Штраф можна відмовитися платити завжди. У контролерів є тільки три права – взяти штраф, якщо пасажир відмовляється платити, висадити на найближчій зупинці. Якщо злісно порушує порядок (грубить, б'ється, лається) – доставити до найближчого райвідділу", – говорить юрист.

Про це також йдеться і в посадовій інструкції контролера. "Якщо штраф виплатити нічим, пасажир зобов'язаний покинути транспорт. Ніхто нікого насильно нікуди не возить. Якщо хтось хоче, може приїхати до нас на підприємство і виплатити штраф у касі, але насильно ніхто нікого не тягне", – говорить Михайло Бойко.

Так, будь-який "заєць" може відмовитися виплачувати штраф і просто покинути транспорт. На ділі ж контролери часто перевищують свої повноваження і тягнуть час, утримуючи пасажирів, для того, щоб домогтися виплати штрафу.

Контролери скаржаться на пасажирів

Як розповіли в "Дніпроелектротрансі", часто пасажири першими починають скандал. Вони не просто відмовляються оплачувати проїзд, але й загрожують кондукторам.

За словами Михайла Бойко, кондуктор – професія небезпечна. Вчора пасажир напав на працівника "Дніпроелектротранса" у трамваї №1 – збив його з ніг ударом.

"Пасажири погрожують, сперечаються. Вчора (14 травня – ред.) був такий випадок, пасажир на першому маршруті вдарив кондуктора. Той упав. Контролери вийшли з вагона, вже переходили дорогу, він наздогнав і збив їх з ніг. Пасажиру років 25 на вигляд. Міліцію викликати не встигли", – розповідає чиновник.