Прогулянка Харковом: корабель Колумба і карта без Антарктиди

21 листопада 2015, 06:50
У Морському музеї експонати можна не тільки побачити, але помацати і розібратися, як вони влаштовані і працюють

Колекція. У музеї зібрані моделі вітрильників, пароплавів і підводних човнів. Фото: morskojmuzej.kh.ua

Морський музей – одне з найдивовижніших місць в сухопутному Харкові. Прогулюючись двома залами, тут можна побачити безліч експонатів, що розповідають про історію мореплавання: від давньоєгипетських суден і вітрильників європейських першовідкривачів до бойових підводних човнів.

В основі експозиції – зменшені точні копії відомих кораблів, над створенням яких кілька років трудилися моделісти. У музеї наочно демонструють, як будували судна і спускали їх на воду, а також як діставали золото із затонулих галеонів. Тут можна побачити і карти мандрівників, заглянути всередину військового корабля XVII століття і навчитися користуватися приладами навігації.

Реклама

"Наш музей навіть не про мореплавання, а про те, як людина мислила, підкоряючи нашу планету. Коли до нас приїжджають відвідувачі з українських міст, розташованих поруч з морем, кажуть, що навіть у них немає подібного музею", – говорить судомоделісти Олександр Якименко, який створив експозицію шість років тому.

До речі, експонати можна не тільки побачити, але навіть помацати і розібратися, як вони працюють.

Реклама

КОРАБЕЛЬНИЙ ЛІХТАР ДІСТАЛИ З ДНА МОРЯ

Англійська корабельний ліхтар середини XIX сторіччя привезли до Харкова із Севастополя, де його дістали з дна Чорного моря. Коли ліхтар був робітником, всередині мідної арматури перебувала скляна колба з гасової лампою.

Реклама

Також у колекції музею є сигнальний ліхтар, який підвішували з боці судна, щоб його бачили інші мореплавці. Ще таким ліхтарем передавали різні сигнали.

З ЗЕМЛЕЮ ВАН-ДІМЕНА І БЕЗ АНТАРКТИДИ

У XVII столітті багатий голландець Антоні ван Дімен відправив відкривати нові землі моряка Абеля Тасмана. За легендою, між ними був договір: якщо моряк назве цю землю ім'ям багатія, він віддасть за нього заміж свою дочку.

Так нинішній острів Тасманія спершу отримав назву Земля Ван-Дімена. У музеї зберігається карта кінця XIX сторіччя ще з Ван-Діменом, але... без Антарктиди.

"САНТА-МАРІЯ" КОЛУМБА ЗА ІСПАНСЬКИМИ КРЕСЛЕННЯМИ

На "Санта-Марії" знаменитий іспанський мореплавець Христофор Колумб відкрив Америку. Копію корабля з дуба заввишки півтора метра створили харківські судомоделісти за іспанськими кресленнями, відтвореними істориками.

Креслення, за якими будувався сам корабель, не збереглися, і про те, яким він був, можна дізнатися лише з зображень на картах і описами самого Колумба.

ВСЕРЕДИНІ КОРАБЛЯ – ЧЕРВОНИЙ КОЛІР І КАМІННЯ

У музеї можна не тільки розглянути зовнішній вигляд морських суден, але й побачити їх інтер'єр. На макеті-розрізі військового корабля XVII століття можна помітити камені на нижньому ярусі, які в ті часи викладали для баласту.

А всередині корабель фарбували в червоний колір, щоб під час морських битв зробити непомітними бризки крові і не шокувати ними людей.

ПОДАРУВАЛИ МУЗЕЮ ЧЕРЕПАХУ З АВСТРАЛІЇ

Колекцію, зібрану Олександром Якименко, доповнюють і самі харків'яни – моряки, дайвери, мандрівники. Так, Святослав Єрмолаєв приніс у музей модель підводного човна, на якому колись був матросом, і багато документів, що стосуються служби. Один з них – заліковий лист, який моряк заповнював перед виходом на свій пост.

Інший харків'янин приніс опудало черепахи, доставлене його родичем-мореплавцем з Австралії 30 років тому. Крім того, городяни подарували музею водолазний костюм для роботи на глибині до 20 метрів, рятувальний засіб льотчика 1980-х, форму, головні убори моряків і безліч фотографій.

БОЙОВИЙ ПІДВОДНИЙ ЧОВЕН – З БОЧКИ

Зараз у музеї створюють модель першого бойового підводного човна "Тертл", зменшеного в 2,5 рази. Такий човен у вигляді бочки був розрахований на одну людину, яка повинна була підпливти до корабля, просвердлити буром отвір і закласти вибухівку. У моделі цього човна поки не вистачає гвинта.

НАЙКРУПНІШИЙ ПАРУСНИК ПОТОПИЛИ ДЛЯ ЗАХИСТУ

"Дванадцять апостолів" – найбільший вітрильний корабель, побудований в Україні, який спустили на воду в Миколаївській верфі в 1841 році. Довжина корпусу цього судна, модель якого можна побачити в Харкові, становила понад 64 метри.

На цьому кораблі служила команда з тисячі осіб, він входив до складу Чорноморського флоту і брав участь в обороні Севастополя під час Кримської війни. У 1855 році біля входу в Севастопольську бухту судно затопили, щоб перепинити шлях ворожим кораблям. Пізніше "Дванадцять апостолів" спробували підняти, але зробити це не вдалося: через свої великі розміри корабель занурився в мул. Тоді командування вирішило його підірвати.