Активісти купують товар, але потім вимагають
Харківські активісти влаштовують рейди по магазинах і супермаркетах з метою позбавити торгові точки міста від простроченої продукції . Озброївшись відеокамерою і знанням законів , небайдужі покупці перевіряють маркування продукції , терміни та умови її зберігання , виявляючи за раз десятки негідних товарів .
Координатор групи активістів Андрій Яроцький пояснив "Сегодня" , що почав займатися цим ще відтоді , як на полиці одного з магазинів побачив прострочене молоко. " Його термін зберігання вже закінчився , і я попросив менеджера прибрати це молоко і ще кілька одиниць простроченої продукції , яка лежала поруч , – згадує Андрій Яроцький . – Повернувшись через якийсь час , я побачив , що молоко так ніхто і не прибрав , тому й вирішив боротися з подібною халатністю ".
Однодумців Андрій знайшов у соцмережах , викладаючи в інтернет відеозвіти зі своїх рейдів і отримуючи позитивні відгуки від харків'ян. Зараз у команді борців з " простроченням " – десятки людей, серед яких є студенти , таксисти і заводчани .
СКУПОВУЮТЬ ПРОСТОРОЧЕНЕ .Хлопці розповідають : за рік перевірили понад 20 торгових точок Харкова , серед яких були як гіпермаркети , так і невеликі продовольчі магазини . В основному рейди проходять вранці , щоб покупці не встигли розібрати прострочені продукти. " Намагаємося максимально перевіряти ту інформацію , яка нам доступна : дату виготовлення , терміни зберігання і вагу. Знаходили , наприклад , прострочену на цілий рік соняшникову олію або морозиво , зроблене " в майбутньому" , зазначена дата виготовлення якого ще не настала , – розповідає Яроцький . – Як правило , найчастіше в магазинах продають зіпсовану молочку , ковбаси , напої та соки. Причому найчастіше це дорога продукція".
Активісти запевняють , що негідні товари вони не кладуть назад на полицю , а купують їх. Зазвичай це обходиться в кілька десятків гривень , але часом доходить і до кругленьких сум . Так , під час свого останнього рейду хлопці витратили на прострочений товар близько 2000 грн. Але , сплативши продукти , куплене відразу ж повертають магазину і пишуть скаргу , вимагаючи від менеджера пояснити , чому в його торговій точці продають неякісну продукцію . "Гроші нам повертали завжди , але від магазину ми завжди вимагаємо або чек , або його копію , щоб віднести його до Держспоживінспекції " , – пояснює активіст.
З МІЛІЦІЄЮ.Працівники магазинів на подібні рейди реагують по- різному. За словами активістів , в основному менеджери вибачаються , мовляв , продавці недогледіли , але часто активістам грубіянять. "Були випадки , коли працівники супермаркету викликали міліцію , щоб та оштрафувала нас за відеозйомку . Але правоохоронці побачили , що ми нічого не порушуємо , і поїхали без будь-яких претензій. Було й таке , коли охоронець відбирав камеру" , – говорить Андрій Яроцький .
До слова , в міліції нам підтвердили , що нічого протизаконного в діях активістів не вбачають . "Товар вони оплачують і не псують його , порядок в магазинах не порушують , – говорить начальник ЦГЗ облУВС Наталія Захарова. – Що стосується відеозйомки , є таке поняття , як приватна власність . У такому випадку господар має право попросити припинити відеозйомку ".
У Держспоживінспекції області кажуть : зараз за терміном придатності товарів у нас стежать краще. " У супермаркетах почали створювати спеціальні відділи , де зі знижкою реалізують продукцію , у якої незабаром закінчується термін придатності. Крім того , їх регулярно перевіряють " , – розповіла фахівець інспекції Надія Петрова. За її словами , якщо споживач хоче вивести продавців на чисту воду , йому треба зберегти чек і написати скаргу . "Звернення ми відправляємо до Києва , де даютьзгоду на перевірку магазину. Коли ми приходимо туди, як правило, через місяць, цього товару там може вже й не бути. Якщо все ж знаходимо "прострочення", штрафуємо власника в розмірі 200% від вартості товару", - говорить Петрова.