Мережевий маркетинг в Одесі: що стоїть за обіцянками "золотих гір"

14 травня 2014, 09:44
Форми мережевого маркетингу можна умовно розділити на три види: "піраміда", "партизанщина" і "агресія"

Мережевикам влаштовують групові співбесіди і обіцяють високий заробіток. Фото: easymlm.ru

Мережевий маркетинг в інтернет-спільнотах називають не інакше, як чума 21-го століття, а списки так званих "чорних роботодавців" має кожен поважаючий себе міський форум. На хвилі політичної та економічної плутанини в Одесі почастішали випадки шахрайства з боку мережевиків. За участь в багаторівневому маркетингу бізнесмени обіцяють солідні заробітки, а на роботу готові брати кого завгодно. "Сегодня" побувала в найвідоміших мережевих офісах Одеси і дізналася, що стоїть за обіцянками "золотих гір".

ГРУПАМИ ПО 30. Неподалік від парку Шевченка в новій офісній будівлі торгують біодобавками. Ми відіслали резюме, і нас запросили на співбесіду. Бажаючих стати особистим асистентом із зарплатою в 5-8 тисяч гривень виявилося досить багато – трохи більше 30 чоловік, хоча по телефону нам обіцяли, що співбесіда буде індивідуальним. "Тільки ви будете. Помічник потрібен особисто мені", – запевняв нас по телефону чоловік, який представився керівником компанії на ім'я Андрій Петренюк. Але здобувачів чекало групове співбесіду, на якому кожному запропонували заповнити анкету з пунктом "доходи сім'ї" – мабуть, їх цікавить платоспроможність потенційного співробітника. В офісі відсутня будь оргтехніка, а співробітники вперто не бажають повідомити назву компанії і товару, який продають. У цей час проектор транслює на білу стіну зображення яхт, котеджів і "золотих гір", які чекають розповсюджувача. Після двогодинної лекції про те, як стати мільйонером, нас запросили... на наступну лекцію. Домогтися особистої зустрічі з директором, що шукають собі асистента, нам так і не вдалося. Побачивши журналістське посвідчення, охоронець виштовхнув нас за двері. Як виявилося, таких директорів у компанії більше п'ятдесяти чоловік: "Нас запросила жінка-директор. Тут все директори", – говорить здобувачка Тетяна. Проте нам вдалося дійти "до кінця" і дізнатися, як намагаються "заробляти" дистриб'ютори.

Реклама

СВАРИТИСЯ З РІДНИМИ. Найбільш поширені форми мережевого маркетингу можна умовно розділити на три види: "піраміда", " партизанщина" і "агресія". У першому випадку дистриб'ютору не потрібно продавати товар. Людей вербують, обіцяючи високий заробіток на відсотках за принципом "приведи друга – отримай 100 гривень". Правда, попередньо промацують на платоспроможність і пропонують пройти платний бізнес-курс "Як заробити мільйон", купити підручники і диски. На таких "навчальних" вкладах по 90-450 гривень будується "піраміда". Мережевики – "партизани" довго не відкривають своїх намірів безробітному, змінюють офіси і назви фірм. Викрити їх дуже складно, нічого незаконного вони не роблять. "Сегодня" зауважила, що "партизани" вдаються до всіляких хитрощів: вказують в оголошеннях одна адреса, а на співбесіду звуть по іншому. "Натрапив на вакансію кур'єра нібито для доставки товару промислової групи з інтернет-магазину по точкам. Обіцяли платити 4000 гривень за шість робочих днів. Взяли мене відразу, вручили пакет з різнокольоровими картофелечистка і обіцяли ввести в курс справи. На ділі виявилося, що потрібно розносити і впарювати ці нікому не потрібні товари сумнівної якості", – пише на форумі одесит Євген. На думку юриста, правопорушення в цьому немає. "Теоретично нічого незаконного в цьому немає. Мережевий маркетинг – це легальний бізнес в Україні, а шахрайство можливо в будь-якій сфері діяльності . Багато хто не хоче займатися продажами, а при пошуку роботи уточнюють: інтим і мережевий маркетинг не пропонувати", – пояснює юрист Андрій Кисловський. Найжорсткіша форма мережевого маркетингу – "агресія", де діють за принципом "на війні всі засоби хороші". Найчастіше мережевики спрямовують свою агресію на пенсіонерів та студентів, сварять з рідними, вселяючи їм думку, що ті їм заздрять і бояться успіху. Старим нав'язують свою точку зору і виманюють кошти на сумнівні товари.

КОНКУРЕНЦІЯ. Поряд з косметичними компаніями продовжують розширювати бізнес торговці біодобавками , які вважають , що складають серйозну конкуренцію фармацевтичним компаніям. "Проти БАДів – аптеки і магазини , тому народ думає , що це погано. Якщо нація буде здоровою , фармацевтичний бізнес завалиться " , – розповів " Сегодня " мережевик Олександр Швець. За його словами , косметичні компанії задіють масову рекламу в ЗМІ , підкуповуючи довіру споживачів. "Критика мережевого маркетингу – це відлуння 90 -х , коли під MLM маскувалися фінансові піраміди " , – продовжує наш співрозмовник.

ДУМКА ФАХІВЦІВ. Мережевики залучають до своїх лав обіцянками легкого і швидкого заробітку. За офіційної середньої зарплати 2971 грн в області, заробити на продажах ліків і косметики нібито можна від 8000 гривень на місяць. На думку ряду фахівців, мережевий маркетинг розрахований на людей, що піддаються психологічному впливу. "Структури мережевого маркетингу добре володіють методами гіпнозу, в який люди занурюються навіть у стані неспання", – розповів "Сегодня" психолог Олександр Сагайдак. Фахівець упевнений, що перш, ніж втягнути в подібний бізнес, кандидата піддають ретельної психологічної діагностиці. "Найчастіше в такий маркетинг втягують людей з яскраво вираженим комплексом неповноцінності, невпевнених у собі і схильних бути веденими", – продовжує наш співрозмовник і додає, що мережевики постійно підкреслюють, що вони – це велика сім'я. "Добре заробити на цьому можуть лише ті, хто навіює, а переважна більшість дистриб'юторів задовольняються скромним заробітком. Для них гроші не головне, головне – відчувати групову приналежність, бути частиною так званої "сім'ї". Це навіть не бізнес, а спосіб життя", – вважає Сагайдак.

Реклама

На думку фахівців, ілюзії "золотих гір", обіцяних гіпнотизерами, розсіюються протягом декількох місяців, а іноді – років. "Все залежить від закомплексованyості людини і від майстерності фахівця, який з ним "попрацював", – вважає Олександр Сагайдак і зазначає, що з юридичного боку шахрайство виявити складно. "Щоб держава якось діяло, потрібен закон про психологічної безпеки. В Україні це питання ніяк не опрацьований", – розводить руками психолог.