"Туалети з дірками... XXI століття надворі!": Ситуація з блокпостами на Донбасі

3 лютого 2016, 07:52
Контрабанда і заробіток ушлих "підприємців" під загрозою

Черга на блокпосту. Фото: Соцмережі

Від сьогодні контрольний пункт в'їзду-виїзду "Зайцеве" закритий на невизначений термін. Це пов'язано з активізацією обстрілу з боку бойовиків і як наслідок – пораненнями людей і пошкодженнями автомобілів. Сегодня.ua дізнавалася, яку роль блокпости і контрольні пункти в'їзду-виїзду зіграли в житті донеччан.

Як на державному кордоні

Реклама

Найперші блокпости з'явилися в лютому 2014 року. Тоді, на Ясинуватський пост ДАІ прийшли якісь візитери, приховували обличчя під шарфами, представилися громадськими активістами і заявили, що мають намір оглядати пасажирський транспорт. Бо на Донецьк насувається біда – їдуть 700 представників "Правого сектора" і треба б перешкодити.

Чому даішники спокійно дозволили невідомим розбити намети прямо біля поста і зупиняти автобуси з здивованими людьми – ще належить розібратися правосуддю. Але тоді донеччани дізналися, що таке блокпости і почали звикати до постійного наявності паспорта в кишені.

Реклама

Фото: Соцмережі

Незабаром блокпостами бойовиків були всіяні практично всі дороги з Донецька в різних напрямках. Офіційні пункти в'їзду-виїзду, встановлені українською владою, з'явилися набагато пізніше. І якщо спочатку все обмежувалося банальної перевіркою документів, то зараз правила і порядки на лінії розмежування сторін конфлікту на Донбасі – жорсткіше ніж на державному кордоні. Головна проблема – дикі черги з пішоходів і автомобілістів. Решта подрібніше: хабарі, контрабанда і нажива таксистів, що перевозять "на той бік" за ціною авіаквитка.

"За 200 гривень з людини торік перевозили від Майорського до Артемівська – це 25 кілометрів. Зараз їздять тільки між блокпостом в Майорського і КПВВ "Зайцеве" – це 150 гривень, – поділився місцевий житель Олександр Колюкаєв. – Але обурених ніколи не було – всім хотілося швидше перебратися на той бік".

Реклама

За мзду можна було провезти трохи більше дозволеного вантажу, наприклад, кілька літрів алкоголю або блоків сигарет або більше 50 кілограм продуктів. На продаж товари возять вже не соромлячись – на окупованих територіях попит на українське як ніколи великий.

Фото: Соцмережі

"Давай тисячу рублів!"

На початку цього року і бойовики вирішили додати мирним жителям нервів, організувавши свої митні пости на виїзді з окупованої території. І тепер всі в'їжджають-виїжджають місцеві жителі обов'язково оглядають, на предмет тієї самої контрабанди. Хоча місцеві жителі кажуть, що подібні заходи пов'язані більшим ступенем з наповненням кишені "митників".

"Це середньовіччя якесь, коли на дорозі чергували розбійники і стягували данину з подорожніх, – нарікає дончанин Олексій. – Наприкінці січня я їздив до Маріуполя. Звичайно ж, тому їхав не з порожніми руками. Купив продуктів, картоплі, кілька іграшок для дітей родичів. Загалом, затарився за дозволеним максимуму. На українських блокпостах було все нормально. А на Оленівці митниця "ДНР" мене просить до узбіччя згорнути. оглядали. Кажуть, що багато всього везу – бачити не для себе, а на продаж. Один з їхніх старших відвів мене, і каже: "Давай тисячу рублів". А я що? Дав, звичайно, вибору у мене не було".

Незважаючи на видимість боротьби з контрабандою, товари з української території потрапляють до Донецька без видимих проблем. Все що потрібно – мати деякі знайомства в "республіці" і трохи грошей – тоді й проблем із ввезенням не буде. Однак подібні схеми провозу намагаються реалізувати в обхід зайвих поглядів.

"Всі знають траси, які ведуть до Донецька, – розповідає місцевий житель Ілля. – Але, крім основних автомагістралей є ще сила-силенна доріг, які всім відомі, але там стоять лише незначні блокпости. Обидві сторони знають про подібні дорогах, На одній стороні дав одним, на іншій – іншим. Ось і вся арифметика. Звичайно, щоб в'їзди-виїзди виглядали офіційно, доводитися петляти дуже багато, по подібним дорогам. Відстань через це збільшується майже вдвічі. Подібні маршрути досить небезпечні. Приміром, вояки "ДНР" відразу попереджають, що маса автомобіля з вантажем не повинна перевищувати двох тонн, щоб не спрацювали протитанкові міни".

Фото: Соцмережі

"Туалети з дірками... XXI століття надворі!"

Восени минулого року українська влада перенесли контрольний пункт в'їзду-виїзду "Бугас", на кілька кілометрів у бік Донецька. Тепер один з самих найбільш "популярних" блокпостів на Донецькому напрямку знаходиться поруч з смт Новотроїцьке, за ним залишається тільки нульовий український блокпост, в народі іменований "Перлина" – за назвою придорожнього кафе неподалік. Ті, хто виїжджає з Донецька, і пройшли "митницю" і пости "ДНР" з першими труднощами стикаються саме на "Перлині".

"Раз на раз не доводиться, – розповідає донеччанин Сергій. – Буває, що "Перлину" проходиш за 15 хвилин, а буває, що мусолять дуже довго. Пропускають 10 автомобілів за півгодини. А ось в "Новотроїцькому" вже серйозніше – огляд, перевірка документів. Бувало, стояв у черзі не по нескольку годин. А траплялося отже, що цілий день в черзі, а ввечері блокпост закривається. Доводилося повертатися назад до Донецька, дуже не хотілося ночувати в поле, а раптом обстріл?".

Лідером за кількістю людей і загального негативу щодо всякого роду кордонів, мабуть, все-таки є блокпост в селі Майорського і КПВВ "Зайцеве" під Артемівському. Гігантські черги, здається, не закінчуються ніколи, причому з обох сторін, перевезення людей муніципальними автобусами з Майорського в Артемівськ абсолютно невідрегульованих (автобусів не вистачає, вони ходять забитими під зав'язку).

"Чотири години у черзі на морозі. Автобус ходить раз на півгодини. Шматок лісопосадки вирубаний – дуже може бути, що на дрова. Люди з черги розвели неподалік багаття, намагаються хоч якось зігрітися. Поруч троє чоловіків будують дерев'яні туалети – такі, з дірою посередині. Двадцять перше століття!" – Обурюється донеччанка Лідія Хрустальова. Приблизно така ж ситуація на інших блокпостах, хоча справедливості заради треба відзначити, що біотуалети там встановлені міжнародними гуманітарними місіями.

Біля кожного блокпоста і КПВВ людей підстерігає небезпека – мінні розтяжки. За минулий рік близько ста осіб наткнулися на цих невидимих убивць. Найчастіше на розтяжки натикалися в лісопосадці під Волновахою, причому людей, що поспішають по природного нужді в кущі, не зупиняли навіть грізні таблички "Міни!" Про зовнішній вигляд посадок і їх характерному запаху вже і говорити не доводиться.

Фото: Соцмережі

Люди зустрічаються

Як розповіли нам донеччани, в чергах біля лінії розмежування у людей складалися і валилися цілі долі. Хтось випадково знаходив серед людей любов на все життя, деякі сім'ї, проживши ніч в автомобілі, що не встигли проїхати блокпост, розпадалися назавжди. "Одного разу ми поїхали в об'їзд черзі на КПВВ "Зайцеве" через саме село, і по дорозі водій розповів, що тут живе дідусь-травник, який успішно лікує всі хвороби і до війни до нього мало не з-за кордону приїжджали. Намотати на вус, обов'язково до нього приїдемо, як стане спокійніше. В автомобільній черзі біля Новотроїцького познайомилися з викладачкою англійської з сусідньої машини, тепер син займається з нею додатково", – поділилася донеччанка Катерина Долженкова.

З останніх новин: у Луганській області йде підготовка до відкриття КПВВ в місті Золоте, а ось контрольний пункт в'їзду-виїзду у Станиці Луганській може бути тимчасово закритий з тієї ж причини, що і "Зайцеве" – у зв'язку із загостренням обстановки. Про це повідомив голова Луганської облдержадміністрації Георгій Тука.