Ангельські чини: чим відрізняються один від одного різні види воїнств небесних

15 листопада 2014, 06:30
Влада виганяють бісів, Ночала насилають блискавки, Архангели вчать

Завдяки Голлівуду ми прекрасно інформовані про демонів з війська диявола , і вкрай мало знаємо про війська Бога. При тому , що ангели Господні набагато могутніші , сильніші і вкрай мало схожі на статуетки діток з крильцями , умилительно що дивляться на нас з прилавків. Наприклад , серафими – найближчі до Господа ангели – величезні істоти з шістьма крилами розмірами з багатоповерховий будинок , кількома особами і безліччю очей . А пророк Даниїл, який усмиряв левів , навіть втратив свідомість , коли побачив перед собою ангела ! " Тіло його – як топаз , обличчя його – як вид блискавки . Очи його – як огняне полум'я , руки його і ноги його – як блискуча мідь ". Побачивши біля себе такого ангела -хранителя , різко перехочется грішити – щоб тільки його , боронь Боже, не розладнати ! До речі , в іконописних канонах дозволяється зображати лише п'ять чинів ангелів.

У війська Господнього сувора ієрархія . Дев'ять чинів , розбитих на три лики : верхній ( серафими , херувими і престоли ) , середній ( панування , сила , влада) і нижній ( начала, архангели і ангели) . Немає між ними гріховної заздрості і бажання " підсидіти іншого". Чини ангельські – це різні фарби єдиної картини великого художника – Творця . Про них верховний апостол мов Павел розповів своєму учневі – Діонісію Ареопагіту , який на основі розповідей склав книгу "Про Небесну ієрархію ".

1. СЕРАФИМИ

Серафим означає " полум'яний " , " вогненний ". З усіх чинів небесних Серафими – найближчі до Бога. Вони у всій силі і незрозумілою нам глибині відчувають , що Бог є Любов – милосердна , безмірна , яка упокорила Себе заради роду людського до хреста і смерті. Любов ця призводить серафимів завжди в священний трепет і в жах , змушує здригатися всю істоту їх. Не можуть зносити вони великої цієї Любові . Закривають двома крилами обличчя свої , двома крилами ноги свої і двома літають , в страху і трепеті волаючи : " Свят , свят, свят , Господь Саваот ! " Коли пророк Ісайя , побачивши Господа сидячим на престолі в оточенні серафимів , став журитися: "О, окаянна я людина , нечистоуста " , до нього прилетів один з серафимів . " В руці його вугіль , якого він узяв щипцями з жертовника , і торкнувся вуст моїх та й сказав : Ось відбереться беззаконня твоя і гріхи твоя очистить ". Горя любов'ю до Бога , вони запалюють вогонь цієї любові і в серцях людей , надихаючи їх на проповідь . Саме вони " дієсловом палять серця людей".

2. ХЕРУВИМИ

Саме херувим з полум'яним мечем, що обертається, вигнав Адама і Єву з раю , які намірилися зірвати покрив , що приховує таємниці Божественної Премудрості . Для херувимів Бог суть Премудрість, що світиться , в якій сумніватися як мінімум небезпечно , тому така велика їх ревнощі . Херувими невпинно поглиблюються в Божественний розум , оспівують його в піснях своїх , споглядають таємниці Божественні , з трепетом проникають в них . У Старому завіті херувими зображуються такоми, що проникають над Ковчегом Завіту . Херувими з розчуленням , з острахом поглядають на Премудрість Божественну , досліджують її , поучаются в ній і як би покривають крилами своїми її таємниці , зберігають їх. Вони вкрай суворі до тих, хто дерзає проникнути в невідомі таємниці небесні , ніби кажучи: " Бійтеся ж випробовувати розумом те, чого треба вірити ! " Херувими – " многоокі ". Від безперестанного споглядання Божественної Премудрості вони бачать і знають все досконало і людям приносять ведення (від слова " відати " – знати ) .

3. ПРЕСТОЛИ

Чи бувало так , що гуркіт грому або блиск блискавки , або висота гір , або велич богослужіння викликали у вас бажання впасти на коліна або заліться сльозами , або просто здійнятися вгору ? Такі святі хвилини бувають не без впливу Престолів .

Ні, звичайно , вони не схожі на земні престоли із золота , срібла або слонової кістки . Небесні Престоли – розумні , живі носії величі і слави Божої ! Вони відчувають , споглядають Бога , як Царя Слави , що творить суд і правду , "Бога Великого, Міцного і Страшного ". Престоли не тільки виконуються цим величчю і славою , але і іншим дають його відчувати. Як би переливають це в серця людські , переповнюють нас , простих смертних , хвилями величі і слави . Вони ніби приєднують нас до свого настрою . Так, якби частіше відвідували нас Престоли , бід у нас було б менше. Вони б посилали нам почуття величі Божого і власного нашого нікчеми , ми б не так підносилися , ціни собі не знаючи , мало не богом себе шануючи . Але на жаль , слава Божа у всій повноті доступна лише престол.

4. ПАНУВАННЯ

Якщо для Серафимов Бог є Любов , для Херувимів – Премудрість ; для Престолів – Цар Слави , то для панування Бог – Промислитель . Панування споглядають Бога саме як Промислителя , оспівують Його піклування про світ. Вони проникають в всілякої турботи Божі , як Він одягає "неба облаки , приготовляє землі дощ , животіє на горах траву і злак на службу людям ". Дивуються пануванням , як Бог , настільки великий , обіймає всіх і вся піклуванням Своїм ; зберігає і береже кожну билинку , кожну мошку , саму найменшу піщинку .

Споглядаючи Бога як Промислителя – Будівельника світу , панування і людей вчать устрояти самі себе , вчать нас дбати про душу , промишляти про неї. Вселяють людині панувати над своїми пристрастями , над різними гріховними звичками , гнобили плоть , даючи простір духу . Панування потрібно молитовно закликати на допомогу тим , хто хоче звільнитися від якоїсь пристрасті або звички , але не може зробити цього з причини слабкості волі . Людям , які хочуть позбутися від подібної немочі , Діонісій Ареопагіт пропонує молитися : " Панівний святі , зміцните мою слабку волю в боротьбі з гріхом , дайте возгосподствовать мені над страстями моїми !". "І , вірте , таке молитовне призивання не залишиться безплідним , – пише далі Діонісій . – Зараз же від сонму пануванням послана буде тобі допомогу і фортеця".

5. СИЛИ

Для Сил Бог – Чудотворець . "Ти єси Бог творящий чудеса " – ось що становить предмет постійного їх хваления і славослів'я . Згадайте , коли ми буваємо свідками якого-небудь явного чуда Божого , наприклад , прозріння сліпого , відновлення безнадійно хворого , то приходимо в невимовне захоплення і розчулення . А Силам дано бачити такі чудеса , яких наш розум і уявити не може. Вони можуть вникати в саму глибину цих чудес , їм відкрита їх мета найвища .

6. ВЛАДА

Як розпечене залізо , Влада переймаються вогнем Божого всемогутності і стають його носіями . Влада нестерпні для диявола і звертають полчища його тікати . Тому біснуватим ии тим , у кого зневіру важливо щодня молитися : " Влада святі , владою від Бога вам данною, відженете від раба Божого (ім'я ) або раби Божої ( ім'я) біса , його ( чи її) мучить !". В простоті серцевої закликувані , Влада прийдуть на допомогу , а одержимий бісом відчує легкість в душі своїй .

7. НАЧАЛА

" Бачив я чотирьох ангелів , що стояли на чотирьох сторонах землі та тримали чотири земні вітри , – свідчить св . Іоанн в Одкровенні . – Їм дано пошкодити землі та морю ". Блискавка нерідко спалив був кощунники , град одне поле побиває , інше немає. Хто дає нерозумної стихії розумне напрямок ? Почала . Вони народи до вищих благим цілям , які вказує і окреслює Сам Господь . Зводять, скільки можуть , тих , які охоче коряться їм , до Бога , як до свого Початку .

8. АРХАНГЕЛИ

Це учители небесні . Вчать вони людей , як життя їм свою влаштовувати згідно з волею Божою. Різні шляхи життя предлежат людині : є шлях чернечий , шлях шлюбного стану , є різні пологи служби . Що вибрати ? Тут і є на допомогу людині архангели . Їм відкриває Господь волю Свою про людину. Архангели знають , що очікує людину на тому чи іншому шляху життя. Від одного шляху вони відхиляють , а на другий направляють людини , навчають обирати вірний шлях . Хто розбився життям , коливається , потрібно закликати на допомогу архангелів : " Архангели Божі , Самим Богом визначені для навчення нашого , напоумлення , навчіть мене, який мені вибрати шлях , воньже піду , та догоджаючи Богу моєму! "

Згідно з ученням Церкви , архангелів всього сім .

Архістратиг Михаїл

Реклама

("Хто яко Бог?")

За вірність поставлений Богом чиноначальників над усіма чинами святих ангелів. Тому й зображується у войовничому вигляді , зі списом або полум'яним мечем у руці , маючи під ногами повалений дух злоби . Біла корогва , що прикрашає верх списа його , означає чистоту і вірність ангелів Царю Небесному . Хрест , яким закінчується спис , дає знати , що сварка з царством тьми і перемога над ним відбувається в ім'я Хреста Христова , вчиняється за допомогою терпіння , смирення й самовідданості .

Реклама

Архангел Гавриїл

("фортеця Божія")

Реклама

Зображується іноді з райською гілкою в руках , яка була принесена їм Діві Марії в день Благовіщення , а іноді – з ліхтарем , всередині якого горить свічка , і з зерцалом ( дзеркалом ) з ясписа , як вісник доль Божих про порятунок людства .

Архангел Рафаїл

("поміч та зцілення Боже")

Лікар недуг людських . Тримає в лівій руці посудину з ліками , а в правій – стручец , т обто обстрижене пташине перо для помазування ран .

Архангел Салафіїл

("служитель молитви")

Молитовник, він спонукує людей до молитви. Він зображується з ликом і очима , схиленими вниз , і руками , притиснутим хрестом на грудях , як такий, що розчулено молиться .

Архангел Уриил

("свет или огонь Божий")

Як ангел світла , він просвітлює уми людей одкровенням істин ; як ангел вогню божественного , запалює серця любов'ю до Бога і винищує в них нечисті прихильності земні .

Архангел Варахаїл

("роздаятель благословенний")

Несе на одязі своєї білі троянди , як би нагороджуючи за велінням Божим за молитви і праці людей , і сповіщає їм блаженство в Царстві Небесному.

Архангел Иегудиїл

("хвала Божа")

Зображується тримаючим в правій руці золотий вінець як нагороду від Бога за корисні праці святим людям , а в лівій руці – бич як покарання грішним за лінощі .

9. ЯНГОЛИ

За словами св . Іоанна Златоуста , "все повітря наповнене ангелами" . Вони настільки близькі до нас, що всюди нас оточують , звідусіль на нас дивляться і " чекають священника під час вчинення страшної Жертви ". Розпізнати присутність Янгола -ХОхоронця можна по внутрішньому настрою . Коли на душі у тебе світло , на серце легко , тихо , мирно , коли розум твій зайнятий богомисліем , коли ти каєшся , розчулюватися , тоді , значить , Янгол поруч.

Чому не може з'явитися Янгол видимим чином ? Щоб не злякати , чи не збентежити нас своїм явищем , бо знає він , як малодушні , полохливі і боязкі ми перед усім таємничим. Пророку Даниїлу одного разу з'явився видимим чином Янгол і він розповів , що було з ним при цьому . " У двадцять четвертий день першого місяця , – оповідає пророк , – був я на березі великої ріки Тигра , і підняв очі та й побачив, ось один чоловік, одягнений в льняне , а стегна його оперезані золотом . Тіло його – як топаз, а обличчя його – як вид блискавки ; очи його – як огняне полум'я , руки його і ноги його – як блискуча мідь , а звук слів його – як голос безлічі людей. І дивився я на це велике видіння, в мені не залишилося фортеці ... І почув я голос його слів в заціпенінні впав я на обличчя моє і лежав лицем до землі , і занімів , обернулися на мене, і не стало в мені сили , і дихання завмерло в мені ". Данило , який бентежив левів і мав силу вище людської , не виніс присутності небожителя і повергся бездиханним . Янголу знадобилося підбадьорювати пророка , щоб від страху він не помер .