Отець Прохор: "Погано тобі?
— Отець Прохор, скажіть, чи так уже сильно монахи відрізняються від прихожан?
— Ченці – теж люди. Тільки в чернецтві що найважливіше? Молитва і піст? Не тільки. Це важливо для всіх віруючих. У ченця є обітниця безшлюбності – цілковита посвята себе Богові. Є обітниця посту, але це не означає, що ми їмо тільки одну картоплю! Але пріоритети ченця повинні бути перш за все про їжу духовну. І найголовніше для ченця – послух. Нам треба бути слухняними, як Христос був слухняний Отцю. Згадайте Його молитву в Гефсиманії – це і була обітниця послуху. Але послух важливо не тільки в монастирі, а й у сімейному житті. Щоб утримати мир у родині, треба десь поступитися.
Деякі молоді люди приходять в монастир в "рожевих окулярах". Прочитали, як красиво пишуть книги про Серафима Саровського, який сказав слово – і людина отримувала зцілення. Відмінні приклади! Хочеться приносити користь суспільству. А якщо ще за це дякувати будуть – то взагалі чудово! Але рідко які книги пишуть про те, скільки Серафим Саровський відчував бід, нападок диявольських, скорботи, які нам і не снилися. Рідко пишуть, що преподобний Серафим свою працю поклав не для подяки людської, а щоб служити Богу.
Тому чернецтво і досягнення рівня Серафима Саровського не що інше, як максимальна самопожертва. Преподобному потрібен був тільки Бог, він дивився тільки на Господа. Якщо ви так зможете – тоді можна і в ченці. Але частіше самопожертва змінюється питаннями: "А чого йому, а не мені?" ...
Хто весь час щось критикує – той ніде не приживеться. Монашество – це найвищий ступінь служіння Богу. Ченцем може стати кожен, але вважатиме його монахом Сам Бог? Ось що важливо! Для цього є совість.
— Монастир – це теж сім'я?
— Так і є. Це громада, де тебе всі знають, і знають про тебе все – і твої немочі, і твої досягнення. Є бажання – виправляйся. Людина – це процес, а не факт. Є чин прощення перед Великим постом. Ми просимо у прихожан вибачення за те, що десь розлютився, що щось не те сказав.
Відразу людина не зміниться. Все починається з малого, але і воно часом насправді виявляється великим. Тільки Бог знає нутро людини. "Усі Бача, як чернець скаче, але не всі Бача, як чернець плаче".
Ми часто думаємо, що якщо хто вчинив погано, так він поганий. А може ж бути так, що людина дуже хороша, але вчинила погано? Може. Або навпаки, людина просто негідна, а взяла і зробила добру справу.
Тому виправлення слід починати з себе. Якщо копнешь в себе і почнеш наводити там порядок, то колись буде інших засуджувати і дивитися. Одна справа сказати, що людина – злодій, а інше – що вона вкрала. Сказати на людину "злодій" – це суд, який нам творити не можна, його здійснює тільки Бог. Скажеш так, і Господь тебе запитає: "А ти хто?" Не суди ти, і тебе не засудять .