До свята Хрещення Господня: чому так важлива вода

19 січня 2016, 08:06
У чому суть свята і як впізнати справжнього віруючого

Що стоїть за традицією лізти в холодну воду. Фото: AFP

"У святе Хрещення Господня церква утверджує нашу віру в найвищу таємницю Трьох Осіб Єдиного Бога, вчить прославляти Святу Нероздільну Трійцю і показує необхідність Хрещення для віруючих у Христа, – розкриває суть торжества владика Павло, митрополит Вишгородський і Чорнобильський. – Адже наше спасіння і очищення від гріхів можливо тільки силою благодаті Святого Духа, який і є благодатним даром святого Хрещення. Сьогодні, на перший погляд, всі віруючі. А справжніх християн замало. Слід пам'ятати, що не всякий мовець "Господи, Господи!" увійде в Царство Небесне. У Царстві Небесному, як ми читаємо в молитві "Отче наш", панує любов, мир і божественна благодать. Думаю, кожна людина інтуїтивно відчуває, чи є у співрозмовнику божественна благодать чи ні. Якщо вона є, то людина говорить з вами з якимось внутрішнім трепетом, обережністю і тихою радістю. Той, у кому є ця благодать, просто не зможе заподіяти шкоди іншому створінню або людині. Ось вона, таємна сила Духа Святого. І дається ця сила в таїнстві Хрещення. Але часто зустрічаються ті, хто на словах вірить у Бога, а тільки живе як невіруючий, і сіє не євангельську благодать, а плодить людське падіння.

ТАЇНСТВО У РОЗРІЗІ. Перед тим як Господь вийшов на Своє служіння порятунку світу, Він прийняв Хрещення в річці Йордан від великого пророка Іоанна Предтечі, який був посланий, щоб приготувати людей до прийняття Господа. За давньою традицією, таїнство здійснювалось двічі на рік – в навечір'я Богоявлення та Великодня. Починалося воно з оголошення, в ході якого людина готувалася до хрещення, вивчав "Символ віри", вникав у вчення церкви. Оголошені могли стояти на літургії до фрази священика: "Оголошені, вийдіть", після – віддалялися. На літургії залишалися тільки хрещені, які вислуховували всі молитви і причащалися. До речі, хрестити перш міг тільки єпископ. З введенням миропомазання таїнство хрещення можуть здійснювати і священики, а не тільки вище духовенство. Здійснюючи миропомазання, священик каже: "Печать дару Духа Святого", після чого на крещаемого символічно низводиться Дух Святий. Так людина стає членом Церкви Христової, виконуючи слова Христа Спасителя: "Аще не народиться від води і духу, не може бути Мій".

Реклама

СИМВОЛИЗМ ОБРАЗУ: голуб і печера-Йордан

Всі деталі євангельської події Хрещення Ісуса Христа можна побачити на іконах. Зображення передає головний зміст, а символічні деталі дають нам можливість сприйняти цей сенс повніше і глибше.

Реклама

У цей день людям була відкрита істина про триіпостасність Бозі: "Трійця Бог наш Собі нероздільні яви; бо Отець явленим свідченням спорідненість проголоси, Дух голубиним чином зійшов з небес, Син пречистий верх Cвой Предтечі подклони і крешся...".

У верхній частині ікони Хрещення Господня поміщена частина кола, яка символічно зображає Небеса, що разверзнуться. Це вказує нам на присутність Бога (на більш древніх іконах можна зустріти благословляючу руку).

Звідси сходять на Ісуса промені з Духом Святим у вигляді голуба, що спускається. Явище Духа Святого у вигляді голуба святі отці Церкви пояснюють аналогією з потопом: як світ був очищений від беззаконь водами потопу, і голуб приніс олійну гілку в Ноїв ковчег, сповіщаючи про мир і припинення потопу, так і тепер Дух Святий сходить у вигляді голуба, щоб провістити дозвіл гріхів і милість Божу всесвіту. Також голуб був жертовним птахом в Ізраїлі. Цим підкреслять характер майбутнього служіння Ісуса Христа.

Реклама

Христос і Іоанн Хреститель. Співи свята оповідають нам, що той, хто взяв на себе гріхи світу, "покривається водами Йордану". Саме тому на іконі Спаситель зображений таким, який стоїть у водній печері. Занурення всього тіла символізує смерть для гріха і народження згори, як усвідомлене рішення Ісуса виконати волю Божу.

У цій іконі Спаситель займає центральне місце, зображується рухомим у бік Іоанна Предтечі (це означає, що Спасителю належить ініціатива, Він, Владика, прийшов до раба Божого, просячи хрещення), нахиливши Свою главу під його руку.

Правою рукою благословляє води Йордану, освячуючи їх Своїм зануренням. Відтепер вода стає ніяк не смертю, а народженням для нового життя.

На деяких іконах Спаситель зображений з пов'язкою на стегнах, але на більшості ікон, у відповідності зі змістом богослужбових текстів, – оголеним. Символічно це означає, що, оголюючись плоттю, Христос тим самим одягає наготу Адамову, а з ним – і всього людства, в одяг слави і Вічності.

Святий Іоанн Предтеча священнодіє, покладаючи праву руку на голову Спасителя: "...Не смію тримати верх Твій пречистий, Ти мя освяти, Владико, Божественним явищем Твоїм". Іноді в його лівій руці може бути зображений сувій – символ проповіді.

Ікони Хрещення. Найчастіше Христа зображували без одежі, як Адама.

ЗВ'ЯЗОК З МИНУЛИМ. Ікона Хрещення має аналогію з старозавітними прообразами. Біля ніг Спасителя серед риб в Йордані можуть бути зображені дві фігури – чоловіка і жінки. Це алегоричні зображення водних стихій – моря і річки. Оголений чоловік – символ Червоного моря (тобто "моря очеретів", або Червоного моря, води якого розступилися, пропустивши Мойсея і єврейський народ під час Виходу з Єгипту), повернутий до Спасителю спиною, а жінка, символ річки Йордан, напівоголена і зображується зазвичай втікаючої або такою, яка сидить на рибі (СР біблійне пророцтво про Хрещення: "Море вийде і піде, Йордан повернися назад" (Псалом 113).

По іншу строну від Іоанна Предтечі зображені ангели, що тримають пелени та виконують роль служителів в священнодійстві, яке робиться.

Старозавітні прообрази. Символи водних стихій – моря і річки.