До свята Стрітення Господнього: хто з ким зустрівся

15 лютого 2016, 08:00
Символізм Стрітення Господнього і таємниче число 40, якого не треба боятися

Стрітенню Господньому присвячено безліч полотен.

15 лютого православний світ відзначає Стрітення Господа нашого Ісуса Христа. У цей день віруючі згадують євангельську історію про те, як на 40-й день після народження Ісуса Діва Марія і Йосип прийшли в храм, щоб принести належну євреям жертву очищення. Чому це свято таке важливе для нас і що він символізує, ми дізналися у намісника Києво-Печерської лаври владики Павла.

ЗУСТРІЧ З БОГОМ

Реклама

- Владико, якщо перекласти дослівно, то свято перекладається, як "зустріч Господа нашого Ісуса Христа". Але ж Ісус ні з ким не зустрічався в цей день, Він взагалі ще немовлям був!

- Щоб було зрозуміліше, скажу простіше. У народі Стрітення називалось зустріч зими з весною. Так ось символічно свято Стрітення Господнього означає зустріч Старого і Нового завітів. Закінчення Старого і початок Нового. Те, що в Старому завіті було словом і пророцтвом, в Новому стало плоттю – тілом Ісуса Христа. І неправда, що не було зустрічі. Вона була. Ісуса чекав Симеон Богоприємець – людина старозавітна, яка перекладала книги пророка Ісаї грецькою.

Єгипетський цар Птоломей II хотів поповнити свою Олександрійську бібліотеку книгами Старого Завіту. У числі 72 вчених прибув і праведний Симеон. Є таке враження, коли праведний Симеон зайнявся перекладом, виявив дивні, як йому здалося, слова: "Ось діва в утробі зачне, і Сина", – і вирішив слово "Діва" замінити на "Дружина". Однак в той момент, коли він хотів виправити текст, йому з'явився Ангел і втримав його руку, кажучи: "Май віру написаним словами, ти сам переконаєшся, що вони здійсняться, бо не пізнаєш смерті, доки не побачиш Христа Господа, який народиться від чистої і Пренепорочної Діви". З того дня праведний Симеон став очікувати пришестя Господа. І ось праведний Симеон, ведений Духом Божим, прийшов в Єрусалимський храм в той самий день – 40-й після Різдва Христового, коли Діва Марія і чоловік її Йосип здійснювали обряд очищення.

Реклама

ОЧИЩЕННЯ ЖІНКИ

- Владико, а що за обряд?

- За законом Мойсея, єврейські жінки після пологів 40 днів не мають права приходити в храм. Ці дні вважаються днями очищення. По закінченню 40 днів жінка приносила в храм жертву, і над нею читалося дві молитви (просилася допомогу Бога в очищенні від скверни). Ще дві молитви читалися над немовлям (щоб Господь зберіг дитину в вірі, в чистоті і слухняності Богу). Після цього жінка мала право приходити в храм і брати участь в таїнствах. Пречиста Діва Марія не мала потреби в очищенні, бо Вона народила Джерело чистоти і святості, але по глибокому смиренню Вона підкорилася приписом закону. В якості жертви Йосип і Марія принесли двох голубів. Голуб і сьогодні – символ Духа Святого. За апокрифів голуби ці куплені були на ті кошти, які принесли волхви немовляті Ісусу. Коли ж праведний Симеон побачив що прийшли, Дух Святий відкрив йому, що дитина, яку тримала Діва Марія, і є очікуваний Месія, Спаситель світу. Старець прийняв на свої руки немовляти Христа і виголосив свої пророчі слова: "Нині відпускаєш раба Твого, Владико, за словом Твоїм із миром, бо побачили очі мої Спасіння Твоє, яке Ти приготував перед лицем усіх народів. Світло на просвіту поганам і на славу народу Твого Ізраїля". Від того його стали кликати Симеоном Богоприїмцем. Він благословив Діву Марію і праведного Йосифа і, звертаючись до Богородиці, сказав: "Се, лежить Цей на падіння і на повстання багатьох в Ізраїлі і на знак сперечання, – і Тобі Самій меч душу прошиє – щоб відкрились думки багатьох сердець". Так що в цьому святі дуже багато символів. Це день, коли людина на власні очі побачив Бога, міг прийняти його на руки, покачати ... Це ж велике щастя! За переказами, Симеон приніс очисну жертву, яку принесли Марія і Йосип, пішов додому і в цей день помер. Як і було визначено ангелом – після того, як побачив Христа Спасителя.

Реклама

ЩО РОБИТИ В ЦЕЙ ДЕНЬ

- Що в цей день повинна робити віруюча людина?

- Звичайно ж, молитися. Піти в храм на святкове богослужіння, взяти участь в церковних таїнствах. Взагалі свято Стрітення – свято радісне. Адже воно символізує зустріч людини з Богом. Крім того, нашим жінкам це ще одне нагадування про те, як потрібно шанувати церковні традиції: очищатися самим, приводити дитину в храм, молитися. Вимолювати божественне благолосвеніе для своєї родини, своїх дітей.

- Ісуса принесли до храму на 40-й день. Але дуже багато хто боїться числа 40, пов'язують його зі смертю...

- Число 40 має величезне значення. 40 днів Спаситель був у пустелі, його спокушав диявол, але Він переміг. 40 років Мойсей водив євреїв по пустелі і вивів... Це число скоріше символізує духовну повноту випробувань. 40 днів душа ходить по митарства. Мати на 40-й день після пологів отримує дозвільну молитву і благословення дитини. Взагалі, число 40 постійно супроводжує нас. Старозавітний потоп тривав 40 днів і ночей. Стільки ж днів чекав Мойсей заповідей Божих на горі Синай. Царі Давид і Соломон правили по 40 років кожен. Сорок днів переховувався пророк Ілія. Стільки ж днів випробувань очікували Йону в древньої Ніневії. 40 років євреї ходили під ярмом філістимлян. Нарешті, 40-денний піст в християнстві, 40 днів – час Великого посту, який передує Великодню. Так що числа 40 не треба боятися, навпаки, приймати з радістю, і за всі випробування дякувати Богові.

Найдавніші зображення Стрітення можна знайти на мозаїці храму Санта-Марія Маджоре в Римі (V століття) і на емалевому хресті Латеранського музею (V-VI ст.). Іконографія ж свята остаточно склалася до IX-X століть і з тих пір практично не змінювалася.

СИМВОЛІЗМ ІКОНИ СТРІТЕННЯ: ЄДНАННЯ СТАРОГО ТА НОВОГО ЗАВІТІВ

Символізм. У центрі свята – Стрітення Месії, зустріч Старого і Нового заповітів, а тема очищення Матері забута. Ісус Христос сидить на простягнутих руках Симеона і благословляє його (як на нашій іконі), іноді зображають на руках у Діви Марії або передаючою Богонемовля святому Симеону. Христа не зображують сповитим, як зазвичай сповивають немовлят. На іконах Він одягнений у коротку сорочку, ніжки не покриті. Момент зустрічі відбувається в храмі, перед престолом (на престолі іноді – хрест, сувій або книга). По боках від престолу зображені Богородиця, святий Йосип і святий Симеон. Матір Божа простягає покриті мафорієм руки – це жест принесення жертви, адже щойно Вона передала Сина в руки Симеона. Святий старець схилився в знак благоговіння. Особистість святого Симеона відіграє особливу роль – він носив на руках Втілене Превічне Слово. Богонемовля "на старечих, яко на престолі сидить руках" (вечірня, стихира Андрія Критського, глас 8-й). Богослужбові тексти прославляють його як найбільшого з пророків. Однак на нашій іконі нічого не вказує на священство Симеона – на ньому довгий одяг, босі ноги, голова не покрита, довге волосся.

Йосип супроводжує Пресвяту Богородицю, несучи в складках плаща жертвоприношення бідних батьків: дві горлиці або два пташеня голубиних. Ці птахи – символ Церкви ізраїльської і Церкви язичницької, а також символ двох Завітів, загальним і єдиним главою яких є Христос.

На другому плані за спиною Симеона зображена свята Анна, дочка Фануілева, вдова 84 років. Її голова зображена в профіль і піднята догори, а лик – з пророчим натхненням. Вона удостоїлася бачити Дитятка Ісуса Христа, принесеного для посвячення Богу як первістка, за Законом Мойсея минулися.