Перший машиніст Київського метро розповів, як в підземці запускали перший потяг

5 лютого 2015, 12:11
"Перед запуском метро нас перевірили спецоргани"

У першому складі було три вагони

У вівторок перший машиністу київського метро, який 6 листопада 1960-го дав старт столичній підземці, виповнилося 87 років. Іван Андрійович Виноградов, першим пустив поїзда від станції "Хрещатик", досі бадьорий і веселий. "День народження відзначив по-сімейному. Прийшли син, дочка і внучка. Син, до речі, по моїх стопах не пішов, він – зв'язківець", – каже пенсіонер. "Сегодня" разом з ним згадала, з чого починалося київське метро.

До Києва Іван Виноградов приїхав в 1950 році після закінчення технікуму в Ленінграді. "Стажуватися слюсарями в мотор-вагонному депо Київ-Пасажирський. Потім я був машиністом на ПЗЗ, де пропрацював по 1960 рік... Доводилося навіть експлуатувати трофейні вагони з метро Берліна на нашій залізці. У Києві метро тоді тільки будувалося, перше тимчасове депо звели в районі станції "Дніпро". Вагони поставлялися з Москви: перша партія, з 24 одиниць, прибула в Дарницю. Мене призначили відповідальним за їх транспортування. І ми перевозили їх ночами до станції "Дніпро" по трамвайних коліях – через міст Патона. На доставку одного вагона йшла ніч. Після перевірки в депо їх піднімали по естакаді на станцію "Дніпро" і заганяли в глухий кут на "Арсенальна", – згадує пенсіонер.

Реклама

Іван Виноградов в день запуску першого поїзда підземки

Щоб працювати в київському метро, Іван Андрійович пройшов навчання в техшколе московського. "Навчання ми закінчили в жовтні. Тоді ж почали обкатувати перша ділянка київського метро в режимі реального часу (5 станцій – від "Вокзальної" до "Дніпра"). Школу машиністів я закінчив на відмінно і був призначений на посаду машиніста-інструктора. Коли стало питання, хто поведе перший потяг, хтось сказав: це повинен бути киянин. Вибір припав на мене і москвича Олексія Семагіна. Нас перевірили спецоргани на предмет свідомості, особисто зі мною розмовляв полковник! Жартома я йому сказав: "Ноги не тремтять!" – Згадує Виноградов.

Реклама

Але 6 листопада, визнається машиніст, під землю він спускався з хвилюванням. "У мене перевірили документи, і я пішов оглядати поїзд на "Вокзальній". Тоді в складі було три вагони, і я заглянув під кожне сидіння-диван – чи немає там чого підозрілого. Перевірив обладнання, і, доповівши диспетчеру про готовність складу до виходу на лінію, поїхав на "Хрещатик". Там готувалися до мітингу за участю начальства, були і кияни, які прийшли за спецперепустками. Після мітингу про відкриття метрополітену, дали команду, і я відкрив двері. У вагон зайшов Дем'ян Коротченко, голова Верховної Ради України і міське начальство Києва. Після посадки всіх пасажирів і команди: "Вперед!" – Ми рушили до "Арсенальної". Там зупинилися, і боси оглядали станцію. А на "Дніпрі" всі чиновники пересіли на машини, а частина пасажирів проїхалися у вагоні до "Вокзальної", – згадує день відкриття Виноградов.

Старт. Іван Виноградов і Олексій Семагіна вели перший потяг метро

Реклама

Трохи пізніше київську підземку показали і Хрущову: він об'їздив усі станції, а на "Вокзальній" сказав, що кращу станцію отримали арсенальці. Виноградову ж найбільше подобається "Хрещатик".

У метро на різних посадах першого машиніст підземки пропрацював 47 років! "Через 20 років після відкриття метро, ми готувалися до запуску ділянки на Куренівсько-Червоноармійській лінії. І його відкривав я, хоча я тоді вже працював інженером в електродепо "Дарниця", – говорить Виноградов.