Інтерв'ю з головним даішником України: "Топ-хабар в ДАІ – $19 000"

31 березня 2015, 09:30
Анатолій Сіренко розповів "Сегодня" про те, як у ДАІ борються з хабарами, чим займаються інспектори на війні, куди зникли горезвісні "Візири" і чи завжди треба штрафувати водіїв

Анатолій Сіренко: "Першу машину я купив за гроші, виграні в "Спортлото"

— Одним з перших ваших рішень після призначення на посаду головного даішника країни було збільшення межі швидкості до 80 км/год на трасах в Києві, обладнаних розділовим бар'єром. Але минулої осені обмеження знову ввели. Чи буде відновлена межа швидкісного режиму на цих дорогах до 80 км/год і коли?

— Досвід показав: підвищення межі швидкості до 80 км/год там, де це можливо, не збільшило, а знизило аварійність, тому що виросла пропускна здатність доріг. Тому з 1 квітня підвищений швидкісний режим знову введуть на 10 дорогах у Києві і в інших містах. Торік таких ділянок у столиці було 11, але після детального аналізу ми вирішили не піднімати швидкість на пр-ті Бажана.

Реклама

— З якими проблемами ви зіткнулися, ставши начальником ДАІ? Можливо, це були прояви корупції, адже говорили, що колишня влада вимагала "данину" з підлеглих, в тому числі і у вашій структурі?

— Не приховую, працівник ДАІ асоціювався у всіх виключно з хабарником. Тому першим моїм завданням стало переформатування свідомості інспекторів, щоб вони стали помічниками для учасників дорожнього руху. Наступна проблема — недовіра до нас людей. Для її вирішення замінили практично всіх керівників ДАІ на місцях, в перші ж місяці на підставі аналізу скарг і звернень провели чистку в рядах, почали вчити особовий склад культурі спілкування з водіями. Щоб досягти прозорості, заборонено садити водіїв у службові автомобілі для складання протоколів. Ще одна біда — недостатнє маттехзабезпечення. Щоб її побороти хоч якось, частина автомобілів передали з департаменту в низові підрозділи, перерозподіляємо бюджет департаменту, намагаючись хоч трохи збільшити зарплату тим, хто працює "в полі". Адже інспектор-новачок отримує всього 2140 грн, той, який має вислугу — до 3000 грн. Нарешті — помилкова думка суспільства, що за безпеку дорожнього руху, зниження кількості аварій відповідає виключно ДАІ. Це не так: без ремонту доріг, якісного навчання майбутніх водіїв ПДР, створення системи екстреної допомоги жертвам ДТП, а головне — свідомості учасників руху, знизити тяжкість ДТП неможливо.

— Як ведеться боротьба з хабарництвом серед особового складу? Наведіть приклади виявлених випадків хабарництва.

Реклама

— Це, як і раніше, болюче питання. З початку цього року виявлено п'ять випадків отримання хабара і складено один протокол про корупцію відносно співробітників ДАІ (див. інфографіку). Також станом на 20 березня 2015-го, наші співробітники задокументували 304 спроби водіїв дати хабар за непритягнення їх до адмінвідповідальності за порушення ПДР. За ним вже порушено 141 кримінальне провадження (ч. 1. ст. 369 КК — дача хабара — передбачає штраф 3400-8500 грн або обмеження волі на 2-5 років).

— Не секрет, що часом ДТП трапляються через те, що деякі водії отримують права за хабар, не складаючи іспит в МРЕВ. Спроба запровадити систему контролю за складанням іспитів в режимі онлайн заглохла. Чому?

Реклама

— У вигляді експерименту ми включали до складу екзаменаційних комісій в центрах ДАІ Києва керівників — представників департаменту ДАІ, для контролю за складанням іспитів в МРЕВ №2 та №10 були встановлені камери відеоспостереження. Але закон не передбачає ведення візуального контролю в режимі онлайн за складанням іспитів, а фінансування для такого оснащення центрів не надходить.

— Які радикальні нововведення ви ввели б у країні, щоб в рази скоротити число трагедій на дорогах?

— Їх три: нарешті впровадити механізм автофіксації порушень; застосувати європейський досвід будівництва доріг в умовах кризи (будувати платні дороги високої якості, які після відшкодування витрат інвесторам через 4-5 років стають безкоштовними, але не вимагають капремонту ще півсотні років), зобов'язати всіх продавців авто і палива хоча б раз на рік за свій рахунок проводити заходи, які популяризують безпеку на дорогах, розміщувати в торгових точках соціальну рекламу безпеки дорожнього руху. Поки, завдяки профілактичним заходам, аварійність на дорогах знизилася за січень-лютий 2015-го на третину порівняно з січнем-лютим 2014-го (див. інфографіку).

— Раніше ДАІ залучала громадських працівників-дружинників, які допомагали чергувати: наприклад, біля шкіл, в аварійно небезпечних місцях затримували пішоходів-порушників. Зараз такої практики немає. Можливо, її відродять?

— Дружинники були великою підмогою в нашій роботі за часів СРСР, але, на жаль, зараз охочих немає, хоча громадські автоінспектора нам підмога. Справа в тому, що при Союзі всі підприємства були державними, за кілька чергувань на місяць дружинникам давали три додаткових дні до відпустки, зараз у приватних фірмах додвідпустку не випросиш. Ось ентузіастів і не стало, хоча ми готові до співпраці.

— Яка доля гучних приладів "Візир", за допомогою яких в 2008-10 рр. масово розсилалися "листи щастя" водіям, які перевищили швидкість? Чи використовуються вони зараз?

— Застосування "Візирів" значно знизило кількість ДТП, число загиблих і травмованих. Сьогодні прилад використовується в основному в режимі патрулювання (встановлений в салоні службового автомобіля). У разі фіксації перевищення швидкості патруль зупиняє порушника і складає адмінпротокол. Зараз на оснащенні підрозділів ДАІ — 310 "Візирів", але ж ми прагнемо до повністю автоматичної фотовідеофіксації, без "людського фактора", що неможливо при використанні цього приладу, тому питання закупівлі нових не розглядається.

— Рада ніяк не прийме закон про введення автоматичної фіксації порушень ПДР. Уявімо, що закон вже набув чинності, а також у повному обсязі профінансовано його впровадження. Чого ви очікуєте від цього — зниження кількості порушень або збільшення збирання штрафів?

— Експеримент, проведений у Києві, показав: знаючи, що на якійсь ділянці працює автоматична фіксація, більшість водіїв стають набагато більш дисциплінованими. А ті, хто порушує, автоматично наповнюють держбюджет, сплачуючи штрафи.

— Чи ефективні такі методи боротьби з порушниками швидкісного режиму, як установка муляжів відеокамер в боксах, муляжів патрульних машин?

— Так. У країнах Європи вони стоять повсюдно. Зазвичай лише один з чотирьох боксів робочий, решта порожні. Але який — невідомо, так як періодично відеокамери міняють місцями. Тому будемо ширше застосовувати такий досвід і в Україні.

— Як ви ставитеся до можливості водіїв заповнювати протоколи про ДТП на місці без приїзду ДАІ (європротоколи)? Чи полегшило це нововведення роботу ДАІ або більшість водіїв і раніше бояться оформляти аварії без інспектора?

— За нашими останніми даними, з 191 тис. ДТП лише в 16% (30,1 тис.) випадків були травмовані або загиблі. У більшості інших випадків ДАІ можна було не викликати. Тому ми вважаємо питання широкого впровадження європротоколів надзвичайно актуальним, оскільки це в рази знизить навантаження на наряди ДАІ, у них звільниться час на безпосередній контроль за дорожнім рухом, проведенням профілактичної роботи з його учасниками. У 2014-му і 2015-му територіальні підрозділи Державтоінспекції роз'яснювали і роз'яснюють водіям переваги складання європротоколу, вчать, як правильно його заповнити. Упевнений, що результат з часом буде.

— Пияцтво за кермом поки не викорінено, незважаючи на суворі заходи: підвищення штрафів, вилучення автомобілів у п'яниць-"рецидивістів". Раніше журналістам показували автоматичні алкотестери, обіцяли, що вони будуть у кожного чергового екіпажу. Скільки вже є таких тестерів, в яких регіонах їх найбільше?

— На сьогодні всі регіональні підрозділи ДАІ оснащені газоаналізаторами фірми "Drager" "Alcotest 6810" і "Alcotest 6510". Загальна кількість таких приладів — 733 одиниці, найбільше їх у підрозділах Київської (63), Дніпропетровської (51), Одеської (49) областей та у Києві (48). За даними департаменту в ДАІ, щодня дороги патрулюють приблизно 2000 машин ДАІ, це значить, що поки алкотестер є в одного наряду ДАІ з трьох. Варто зараз такий прилад 41 тис. грн.

— Чи вважаєте ви адекватними величезні штрафи за пияцтво за кермом? Штрафи в 3-5 тис. грн явно непідйомні для більшості, простіше спробувати відкупитися. Чи не краще ввести оплатне вилучення ТЗ (авто вилучається, продається, а людині повертають гроші), щоб п'яниці не було на чому їздити? Це напевно подіє.

— Підвищення штрафних санкцій за пияцтво — серйозний стримуючий фактор для водіїв. Що стосується обов'язкового оплатного вилучення автомобілів, то закон не забороняє водіям-порушникам використовувати ТЗ, які їм не належать, тому ефективність такої пропозиції сумнівна.

— Розкажіть про те, як зараз несуть службу інспектори ДАІ в зоні бойових дій і в прикордонних з нею регіонах, про функціонування блокпостів навколо Києва та інших міст.

— Для виконання завдань, визначених законом "Про боротьбу з тероризмом", безперешкодного пересування по дорогах спецпідрозділів, задіяних у АТО, та інших завдань у східні регіони відряджені в цілому 2019 працівників ДАІ. На сьогодні там перебуває 137 осіб. Крім того, на території майже всіх регіонів країни побудовано понад 150 блокпостів, де несуть службу наряди ДПС ДАІ спільно з іншими підрозділами МВС і бійцями Нацгвардії і ВСУ. Всі співробітники ДАІ забезпечені бронежилетами і кулезахисними касками, озброєні табельною і автоматичною зброєю, патрульними автомобілями.

— Ви починали роботу в ДАІ рядовим інспектором. Не виникає іноді бажання "вийти в народ"?

— Так, працював. Незабаром проведемо акцію з перевірки швидкісного режиму. Де і коли — поки секрет. Збираюся особисто постояти на трасі, в формі, з жезлом, як належить.

— Чи пам'ятаєте ви першого зупиненого вами порушника ПДР?

— На перше стажування в якості інспектора я вийшов 3 січня 1985-го, пропрацювавши в інспекції півроку. Мороз був тоді градусів 25. Службу несли на масиві Нивки в Києві. Мій наставник, старший лейтенант, відійшов погрітися. Першим порушником виявився чоловік-водій, який проігнорував знак "Стоп" на виїзді з вул. Щербакова на пр-ті Перемоги, чим створив аварійну ситуацію. Я йому виписав штраф. Старшого лейтенанта не було хвилин сорок, за цей час я встиг скласти п'ять протоколів, про що доповів наставнику. У відповідь почув: "Сержант, що ти наробив?! Я за зміну п'ять протоколів складаю. Бачу, тебе одного залишати не можна". Пізніше я переконався, що іноді попередження і добра порада бувають набагато дієвішими за штраф.

— За попередньої влади були в ходу "золоті візитки" начальника ДАІ, які нібито дають право безкарно порушувати ПДР, хоча ваш попередник це і спростовував. У вас часто просять візитку?

— На першій своїй прес-конференції я заявив: у начальника департаменту ДАІ Сіренка А. П. візиток немає і не буде. Ніяких, ні золотих, ні простих. Так що обмінятися ними, як того вимагає етикет, не можу. Вибачте.

— Який у вас автомобіль, скільки років ви за кермом, на якій машині починали їздити, в якому році вона у вас з'явилася?

— У мене біла "Тойота Камрі", 2013 випуску, з об'ємом двигуна 2,5 л. Номери не "козирні" — 7984. А свою першу машину — ВАЗ-2106, червоного кольору — я купив в 1987-му на гроші, виграні в "Спортлото" — вгадав п'ять цифр з п'яти можливих. До речі, на День учителя, професійне свято моєї дружини. Про це тоді навіть газети писали. За виграшем — 10 тисяч радянських рублів (тоді це була зарплата лейтенанта міліції за сім років. — Авт.) — поїхали вчотирьох: я з "групою підтримки". Видали його пачками трирублівок, вийшов цілий дипломат грошей. Відкатав на "шістці" п'ять років, потім продав.

— Чи вважаєте правильним вираз: "Порушувати ПДР іноді можна, але ніколи не можна порушувати безпеку руху"?

— Прокоментую так: є водії, які порушують (наприклад, на порожній, добре проглядаваній дорозі трохи перевищив швидкість), але вони їздять безпечно. А є такі, що начебто за правилами їдуть, але від них на трасі одні проблеми: небезпечні маневри, перестроювання на перехресті, рух з невеликою швидкістю в лівій смузі. Порушувати ПДР не раджу, хоча розумію, що ці слова сказав досвідчений чоловік. Резюме: з другою частиною фрази згоден, з першою — ні.

— Якщо чесно, ви порушуєте ПДР, перебуваючи за кермом, які саме?

— Скажу відверто: жодного разу не сідав за кермо нетверезим. Але, як кажуть, немає такого водія, який хоча б раз у житті не порушив правила руху.