Горан Брегович: "А я ж міг викладати філософію в інституті"

8 листопада 2014, 10:00
Відомий композитор і музикант розповів, чому не боїться приїжджати в Україну, як дочки засипали на його виступах і про спільну роботу з українцем

«Ви самі бачите, що я вже не

Ім'я: Горан Брегович
Народився:22.03.1950 в Сараєво (Югославія )
Кар'єра : музикант , композитор

На пострадянському просторі став відомий в першу чергу завдяки фільмам, до яких він написав музику (в основному це картини Еміра Кустуріци). Музику до кіно пише з кінця 1970-х. Його саундтреки насичені елементами циганської традиційної музики. У 1997 році створив "Весільно-похоронний оркестр" (в колективі близько 40 осіб, на гастролі з Бреговічем їздить 10-15). Оркестр гастролює Європою і США. Випустив 11 альбомів.

Сам Горан вважає себе югославом, аргументуючи це тим, що його батько хорватського походження (католик), мати – сербського (православна). Після розлучення батьків жив з матір'ю в Сараєво. Сьогодні Горан Брегович проживає в Парижі з дружиною -мусульманкою Дженан Суджук і трьома дочками: Еммою, Уною і Лулою. Також має дочку Желько від юнацького зв'язку з танцівницею з сараєвского нічного клубу, яка народила йому онуку Б'янку.

Найближчий концерт в Україні відбудеться в Києві, 22 листопада, в концертхолі StereoPlaza. Вартість квитків: 300-1200 грн).

- Горане, коли вас запросили з концертом до Києва, ви одразу погодилися?

- Звичайно . У мене не було ні найменшого сумніву , приїжджати до вас . Тим більше в цьому місті я вже бував багато разів , і він залишає тільки позитивні враження . Що можу сказати вашим читачам? Потрібно триматися разом. Сподіваюся , це все скоро закінчиться, і всі знову будуть щасливі . Я з Сараєво, і зі свого досвіду знаю , як вам зараз важко.

- Про українську музику щось знаєте?

- Звичайно ! Більш того , з вихідцем з вашої країни – музикантом Євгенієм Гудзем ( соліст групи Gogol Bordello . – Авт . ) я не раз співпрацював . Він , на мою думку , досить добре уявляє вашу країну на світовому рівні. З розумом , темпераментом і , безумовно , талантом . Пам'ятаю , мене вразило , що у нього стільки друзів – циган по всьому світу. Познайомилися ми з Женею в Парижі , потім тиждень провели разом в Ріо – де- Жанейро , де він останнім часом живе. Записувалися на одній циганської студії. До речі , студія була настільки маленькою , що я навіть зараз не уявляю , як ми всі там разом помістилися . Напевно , завдяки тому , що Євген такий худий ( посміхається ) .

- Ви не раз зізнавалися, що у вашому оркестрі у більшості музикантів немає освіти. Вас, як керівника, це влаштовує? Або ви особисто даєте їм уроки?

- Дійсно , головна проблема циган – це їх неповна освіта . Як їм можна допомогти з цим? Та ніяк . Просто дати їм цю освіту ( сміється ) . А це дуже довгий процес . Якщо давати не освіту , то практику , наприклад на сцені. Приміром , кілька років тому я створив організацію , яка допомагає підготувати дітей до музичної школи . А що стосується мого концерту , то все життя я граю з музикантами – циганами , які, трапляється , навіть не знають алфавіту. При цьому вони на рівних стоять на одній сцені з тими , у кого є вища музична освіта . Може бути , саме тому, що всі музиканти такі різні , нам дуже добре разом грати музику . Головне ж – отримувати задоволення від того , що ти робиш . Причому зараз я говорю не тільки про музику.

- Горан, ви все життя спілкуєтеся з циганами, а хто-небудь з них вам долю передбачав?

- Останній раз , коли циганка мені ворожила по руці , це було за три роки до війни в моїй країні . Циганка передбачила , що мене очікує велика кар'єра . На той момент я вже був великою рок – зіркою в Югославії , про яку ще кар'єру мені було мріяти ? Я тоді сильно засмутився і вирішив , що циганки гадати взагалі не вміють і всіх обманюють . Але вона виявилася права : через кілька років ми з Кустуріцею зробили фільм , який приніс нам світову славу .

- Як актор ви зіграли в трьох фільмах, причому останній раз на екрані глядач вас бачив майже 10 років тому. Чому ви більше не знімаєтеся? Невже режисери не бачать у вас акторського потенціалу?

- Останній раз , коли мене звали в кіно , це була роль з еротичними сценами. Але за підсумком з фільму всі ці пікантні сцени вирізали , що мене трохи образило . Після цього мені взагалі перестали пропонувати ролі еротичного змісту , і я подумав , що на цьому моя акторська кар'єра , напевно , закінчилася ( сміється ) .

- А якби хтось взявся знімати кіно про ваше життя, кого ви б хотіли бачити режисером?

- Я б хотів , щоб фільм був знятий в жанрі фантастики . Ну а якщо говорити про режисера , то точно не Кустуріца ( сміється ) . А взагалі , я і не назву вам зараз жодного режисера , який зняв би гідний байопік . Чесно кажучи , я сподіваюся , що фільм про мене ніхто не візьметься знімати , принаймні , поки я живий.

- Ви говорите, що не хотіли б бачити режисером свого байопіку Еміра Кустуріцу. Ви зараз не спілкуєтеся?

- Ми з ним більше не працюємо і не бачимося . Ми були разом пліч -о-пліч 10 років , а цього часу достатньо , щоб навіть Анжеліна Джолі набридла . Наш союз себе вичерпав .

Реклама

- Чи не хотіли спробувати себе в якості режисера?

- Була така ідея , але для цього потрібно вбити років зо два свого часу. А його у мене немає – ми даємо більше 100 концертів на рік. Можливо , коли я буду в більш похилому віці і не зможу виступати на сцені , то зніму фільм. Але думаю , це буде ще нескоро ( посміхається ) .

- Який фільм з тих, де звучить ваша музика, любите найбільше?

- Я написав кілька саундтреків . В основному це фільми Еміра Кустуріци – "Час циган " , " Мрії Арізони ". Був також один французький фільм , який переміг на фестивалі в Каннах , " Королева Марго ". Там XVI століття , історичні костюми , особлива музика . Думаю , вам сподобається . Подивіться!

- Знаю, що вам пропонували написати музику до одного російського фільму, але в підсумку щось не зрослося. Розкажіть, що це був за проект.

- Так , було діло. Мені запропонували написати музику до фільму "Турецький гамбіт " , продюсером якого був Микита Михалков . Я почав уже працювати над матеріалом , написав дві композиції , а вранці мені зателефонував Михалков і запросив в Москву випити з ним горілки . Я приїхав , ми випили , і тут він сказав : " Дві композиції написав і вистачить. Останнє напише російський композитор – аж надто ти повільно працюєш ". Ось такий у мене був досвід . А взагалі , я не розумію , чому мене представляють найчастіше " фільмовим " композитором . Я ним став випадково. Так , над першим фільмом – це був " Час циган " – я працював виключно по дружнім міркувань і ніколи не думав , що отримаю за нього 15 міжнародних нагород . В принципі , через війну на Балканах у мене і з'явилася репутація " кіношного " композитора . Бо під час війни це була єдина можливість заробити . Більше мені тоді нічого не пропонували . А взагалі , в кіноіндустрію я прийшов занадто пізно , вже минув той час , коли кіно було великим мистецтвом – воно стало бізнесом , продуктом. Але я радий , що мені пощастило написати музику до декількох фільмів , які мені не соромно показати своїм дітям і підростаючому поколінню .

- А самі ви яке кіно любите?

- Складне питання . Хороших фільмів взагалі мало – потрібно мінімум сто подивитися , щоб побачити щось вартісне. По-моєму , людям більше не потрібні фільми як мистецтво . Коли ти бачиш такого талановитого хлопця , як Тарантіно , і ті фільми , які він робить зараз , стає сумно. А хорошої музики до фільмів і того менше. Може , це прозвучить і самовпевнено , але особисто мені здається , що моя музика , яка зараз виходить на дисках , дуже навіть підходяща для кіно . Просто це кіно ще ніхто не додумався зняти ( посміхається ) .

- Останній альбом вашого оркестру називається "Шампанське для циган". Це ігристе вино – ваш улюблений напій?

- Я б так не сказав. У мене в райдері записано , що на сцені я повинен випивати . І зазвичай я п'ю віскі . Хоча я не закликаю вживати алкоголь , адже це неполіткоректно щонайменше . А " зеленим змієм" дуже легко зловжити . У мене ось сумна сімейна історія з алкоголем : мій тато сильно випивав і фактично був алкоголіком .

- Зізнайтеся, яку музику ви слухаєте вдома?

- Не розумію, чому всіх це так цікавить. Ось у вас є в друзях старі гінекологи?

- Слава Богу, немає.

- Ну от, якби були , ви б мене зрозуміли . Як думаєте , гінекологи , коли повертаються додому , продовжують займатися тим , що робили впродовж усього дня? Ні, звичайно . От і я так , як старий гінеколог , не думаю вдома про роботу . Тому музику ніяку не слухаю . Взагалі жод-ну !

Реклама

- А що думають з приводу вашої творчості ваші власні дочки ? Ходять на ваші виступи ?

- Молодші доньки раніше приходили до мене на концерти, але найчастіше вони на них засипали. Взагалі я сподіваюся, що мої діти не слухають мою музику. Чому? Та тому що вона в більшій своїй мірі старомодна і розрахована на більш дорослу аудиторію. Хоча моя старша дочка Емма дуже пишається тим, чим я займаюся. Але в першу чергу через те, що її викладачі в інституті є моїми прихильниками.

- До речі , про Еммі . Чи часто вона радиться з вами з приводу хлопців?

- У нас з дочкою дуже довірливі стосунки, вона завжди мене знайомить зі своїми хлопцями. Одного разу привела в дім хлопця, з яким вчилася в одному класі, і сказала: "Знайомся, тато, це мій бойфренд". Перебуваючи в піднесеному стані, я подарував йому свою улюблену і кращу, між іншим, гітару, тому що він теж виявився музикантом. Через якийсь час вони розлучилися, і я пошкодував, що зробив такий щедрий презент (сміється) .

- Свою музичну кар'єру ви починали , граючи в стриптиз – клубі . Сьогодні ходите в такі заклади ?

– Під час комунізму такі клуби були не тільки закладами
, де дивилися на голих жінок. На той час це були місця, де збиралися представники інтелігенції, артистичної сфери, ну і ті, власне, кому все-таки подобаються голі жінки (посміхається). Зараз я не ходжу в стриптиз -клуби, бо вони мені нагадують то неспокійний час. Я почав працювати в цих злачних місцях, коли мені ледь виповнилося 16 років. І повірте, для музиканта це було дуже непогане місце. Випивка була майже безкоштовною, дівчата – сексуальними. Ще не ставши повнолітнім, я побачив більше голих дівчат, ніж всі мої друзі разом узяті.

- Серед ваших шанувальників – багато дівчат . Скажіть , вас часто після концертів чатують біля службового входу ? І які самі непристойні пропозиції від дам вам надходили ?

- Трапляється, що під час виступів мені кидають бюстгальтери на сцену. Відразу після таких випадків я дзвоню своїй дружині і розповідаю, як все було насправді. І вона мене просить: "Давай не будемо повертатися в часи рок – н-ролу, веди себе, будь ласка, спокійніше на сцені".

- На сцені ви завжди виглядаєте дуже парадно : білий костюм , яскрава взуття . У житті ви так само одягаєтеся ?

– У житті я самий звичайний чоловік
. А ось на сцену завжди одягаюся так, як ніколи б не одягнувся в реальному житті. Яка нормальна людина взагалі б одягла білий костюм з лаковими синіми туфлями? До речі, в моєму одязі не шукайте ніякого підтексту і ставлення до моді – я далекий від усього цього.

- Програма вашого виступу завжди чітко розписана чи ви дозволяєте собі імпровізувати ?

- Оскільки я постійно оточений талановитими людьми, то програма може змінитися в будь-який момент. Для мене найголовніше, щоб не тільки глядачі отримували задоволення від концерту, а й мої музиканти. І повірте, якщо мені добре на сцені, то і вам, що сидить або танцюючою в залі, теж буде затишно. Ви самі бачите, що я вже не молодий, я ціную свій час і розумію, що життя коротке. І я з вдячністю ставлюся до тих глядачів, які пожертвували кількома годинами свого життя заради мене і моїх музикантів. Тому часто собі кажу: "Пане Брегович, зберися! Ти повинен зробити це! ". Музика взагалі дуже схожа на релігію. Ми весь час оточені людьми, у яких одна і та ж віра, думки. Взагалі в моєму житті нічого не буває запланированно – все відбувається випадково. Те, про що я навіть мріяти не мріяв, збулося, адже я міг зараз викладати в якомусь вузі філософію. І дуже щасливий, що не став викладачем .

- Ваша група називається " Весільно – похоронний оркестр". Вам надходили пропозиції зіграти на чиїх -небудь похоронах ?

– Особисто я ніколи не грав на похоронах
, але ось мої музиканти – до того, як стали співпрацювати зі мною, якраз багато грали і на весіллях, і на похоронах, тому я жартома і почав їх називати "Весільно-похоронним оркестром". Не знаю, як у вас, але у сербів є звичай: після похорону вони йдуть їсти та пити, щоб пом'янути людину, яку щойно поховали. І грають його улюблені пісні. Часто так трапляється, що це веселі пісні. Такий ось замкнутий цикл з життя і смерті. Мій брат, наприклад, коли потрапляє на хорошу вечірку, любить говорити: "Ми так не веселилися відтоді, як ховали нашу матір" (сміється).

- Коли ви чуєте музику , подібну вашої , пускаєтеся в танок ?

– Ви знаєте
, зазвичай музиканти дуже погано танцюють. Тому, якщо вам важливий той, хто добре танцює, знайдіть собі хлопця – не музиканта (посміхається) .

- Спасибі за пораду , я вже знайшла .