Ігор Ясулович: "Старигіна в" Мушкетерах "озвучував без особливої ​​радості"

15 жовтня 2014, 10:00
Інженер Щукін з "12 стільців" розповів, чому все життя задовольнявся другими ролями, як навчався в одному гуртку з людиною-амфібією і водив собачку на повідку в "Діамантовій руці", а ще про те, як в 18 років навчався уму-розуму у Ромма

Ім'я: Ігор Ясулович
Народився: 24.09.1941 в c. Рейнсфельд, Куйбишевської області (Росія)
Кар'єра: актор, театральний педагог

Відомий глядачеві за культовими радянськими фільмам " Айболить – 66 " , " Діамантова рука " , "Мері Поппінс , до побачення ! ", " Гостя з майбутнього" та ін . В його фільмографії – 140 картин , останні з них вийшли на екрани два роки тому . Але довіряли Ясуловичу частіше другорядні ролі , зате після стрічки " 12 стільців " , де він зіграв інженера Щукіна , нарекли " піонером еротичного фільму". Ось як він сам згадує про це: "Коли я прочитав сценарій " 12 стільців " , то навіть не спитав у Гайдая , треба мені роздягатися чи ні ? Якщо треба , значить , треба. Мені хотілося , щоб ця оголенка не стала головною в картині . Але я думаю , справжнім першопрохідцем після фільму "Смугастий рейс " став Євген Леонов " . Єдиний син Ясуловича Олексій пішов по стопах батька – став актором і режисером.

- Ігоре Миколайовичу, ваша фільмографія сповнена, як зараз кажуть, кінохітів – "Чарівна та приваблива", "Діамантова рука". Але найчастіше ви грали в епізодах або другорядні ролі. Чому так виходило? Ви зі скромності боялися попросити собі роль або конкуренти обходили?

- У цій справі , як правило , не просять. Зараз кінематограф продюсерський , а тоді був режисерський . Бачив вас режисер – кликав , не бачив – не кликав . Чому я грав другорядні ролі? Тепер це називається " мейнстрим " . А я був поза цим рухом – особистість у мене специфічна , а тоді інші герої були потрібні. Якось не припав до часу . Озираючись зараз назад , думаю : можливо , і чудово, що так вийшло , нехай і не гучна дорога у мене була , але своя , робив справу , і добре .

Та й потім – час такий був . Одного разу я став свідком однієї історії . На схилі своєї кар'єри , коли отримував звання заслуженого артиста , в цей же день дали звання народного одному патріарху нашого кіно . Коли він його отримував , то доклав праву руку до серця і сказав : "Дякую! Не думав , що дадуть : я не тих генералів грав " . Я не порівнюю себе з цим чудовим артистом , але таке наше життя : спершу потрібні якісь люди , а потім раптом про них забувають , приходять інші особи та герої. Але на моє життя можна подивитися з іншої точки зору : можливо , і добре , що я таким чином зберіг творче довголіття . Крім того , я зараз задоволений роботою в театрі : вважаю , що без нього артист не може існувати.

- Чудовий актор, вашому колезі Савелію Крамарову, нещодавно виповнилося б 80 років. Ви працювали з ним в п'яти картинах. Яке враження він справив на вас при першому знайомстві?

- Ми знімалися ще в студентські роки , у фільмі "Хлопці з нашого двору " режисера Олексія Салтикова . Я тоді навчався на акторському факультеті , і нас , студентів , залучили до озвучення цієї картини. Там було багато масових сцен , якісь розмови , шум натовпу. І у всьому цьому я вперше побачив Савелія . Він не був тоді професійним актором , грав негативну роль хулігана . Але при цьому він дуже яскраво себе проявив і враження справив хороше на всіх. Всі питали : "Хто такий ? Звідки? Що за людина ? "У ньому було щось таке , що привертало увагу . І я навіть не маю на увазі його природний недолік – косоокість. Він просто сам по собі був помітним. Але спілкування наше було коротким і між справою , на рівні " привіт , привіт " . Ніяких глибоких розмов , та й молоді ми тоді зовсім були – нас інше цікавило . Мені тоді тільки виповнилося 17 років, тому все сприймалося під враженням компанії , немудрих жартів .

- А потім ваші шляхи знову перетнулися в "Дванадцяти стільцях"...

- Ні , ми теж там не бачилися. Специфіка кіно така, що ви можете зніматися в одній картині , але якщо зайняті в різних сценах , це не означає , що ви будете перетинатися . Може , побачитеся на прем'єрі , хоча і сьогодні ця форма спілкування кудись зникла . Може бути , тому, що зараз багато серіалів і мало картин , які виходять на екрани . Звичне життя , і спілкування пішло в минуле. У всякому разі , для мене . У театрі інакше : ти маєш можливість спілкуватись з колегами подовше .

- Ви вчилися з актором Володимиром Кореневим, який грав людину-амфібію в знаменитому однойменному фільмі. Вже тоді його вважали супергероєм?

- Ми вчилися в одній театральній школі , тільки він був на рік старший . А потім і в одному драмгуртку займалися. Це було ще в місті Таллінні. Гуртком керував актор місцевого театру Іван Россомахін . Він був закоханий в театр , і його шаленість нам передавалася . З цього гуртка вийшло багато артистів , в тому числі Лариса Лужина.

Володя Коренев був ставним красенем , дивлячись на нього , було зрозуміло : якщо кому і йти в актори , то саме йому. Все було при ньому : зростання , зовнішність . Він вже тоді був героєм . Більше того , так сталося, що коли він вже вступив до ГІТІСу , а я тільки приїхав до Москви вступати , він допомагав мені порадою , я приходив до нього в гості , він мене підтримував , досить довго ми потім спілкувалися . Зараз теж зустрічаємося час від часу з великою приязню і пошаною .

- Знаю, що ви дуже дружили з Ією Саввіною. Як зароджувалися ваші добрі стосунки?

- Режисер Вітя Титов знімав картину "Кожен день доктора Каліннікова " . Я грав одного з молодих лікарі в у колективі , у Ії Сергіївни була головна роль. А в ту пору картини знімалися дуже довго. Зйомки йшли в Москві , і після них ми могли завалитися до Ії додому ( а жила вона на Красній Пресні , поруч із зоопарком ) , або до нас , або ще куди – небудь... Компанії великі , роки молоді – сил вистачало і на зйомки , і на відпочинок. Як каже Нещасливців в п'єсі " Ліс ": " Лягають вони в сім вечора , встають в чотири , обідають в десять " . Ось таке життя і у нас була : в сім ми грали спектакль , в чотири тільки лягали спати – треба було перевести дух , перекусити , обговорити ...

Загалом, з тієї картини ми і зріднилися , а потім дружили будинками до самого її відходу з життя. Вона розумниця була, з чудовим почуттям гумору . На ювілеї , дні народження та свята у неї збиралася велика компанія. Навіть зараз , коли її не стало, є дні , їй присвячені , на які сходяться люди , її згадують. Дом у Саввіної був хлібосольний . Вона й сама готувала добре , і в нашому середовищі було прийнято: якщо в гості вирушаєш , з собою що – небудь приносиш . У мене , наприклад , дружина чудово пекла пиріг з капустою – ми могли його з собою принести. Або прийти з якимись солоними або маринованими грибочками . Це було в порядку речей.

- У "Діамантовій руці" ви грали громадянина з собакою. Як з'явилася ця сцена?

- Леонід Гайдай давно придумав цей епізод . В ту пору була мода на пластику акторів. Прикладом був Марсель Марсо , який якось приїздив до Москви. Так ось , задумка Гайдая , ймовірно , була навіяна саме його грою .

Собачки практично не було видно – повідок тягнувся кудись за кадр . В цьому-то і була інтрига . По-моєму , у Марсо теж така сцена була , коли його тягнула собака . Мені потрібно було тільки цю пантоміму виконати : зробити це природно , коли собачка вас тягне , рве в сторону. А потім у фіналі сцени виявляється , що собачка крихітна .

Знімали ми цей сюжет в Сочі , а жили в готелі " Адлер " . Там трапилася одна чудова історія з моєю партнеркою Нонною Мордюковою . Ми відзняли і зібралися їхати в готель . І я запропонував: " А чого нам по суші їхати ? Давайте на кораблик сядемо і доїдемо " . Загалом, підбігли ми до пристані , купили квитки , стрибнули на кораблик . Пливемо , пливемо , вже повинен бути " Адлер " , але його все немає і немає , а ми йдемо у відкрите море . І тільки коли кораблик розвернувся назад до пристані в Сочі , ми виявили , що це була просто морська прогулянка . На виході Мордюкова мені сказала : " Ну , спасибі , милий , за прогулянку " . Я став вибачатися , мовляв , так випадково вийшло ( сміється ) .

- А як вам її характер? Вона ж за словом в кишеню не лізла ...

- Ми з нею ще в Театрі кіноактора спектакль разом працювали. Ніяких проявів характеру я не помічав : якщо щось і виникало , то не на порожньому місці. Партнеркою вона була чудовою , і ніяких казусів у нас не було.

За своє життя я взагалі не стикався з акторськими капризами , безглуздим характером . Мені пощастило ще 18 – річним хлопчаком єдиним з усього курсу потрапити на фільм " Дев'ять днів одного року" Михайла Ромма . Я там познайомився з Олексієм Баталовим , Тетяною Лавровою , Інокентієм Смоктуновським . При зустрічі з ними можна було запросто зупинитися і поговорити про життя і роботу . А в Пітері , коли ми приїхали на гастролі з пантомімічними спектаклями , Інокентій Михайлович сам прийшов до нас на виступ . Словом , були нормальні , добросерді і відкриті відносини . Хоча ходять легенди , що деяким артистам , щоб , як то кажуть , розім'яти нутро , просто необхідно влаштувати скандал , а потім чудово зіграти. Мовляв , така у них властивість характеру .

- Довгий час у широких колах ніхто не знав, що ви озвучували Ігоря Старигіна в "Трьох мушкетерах"...

- Думаю , ніякої таємниці не було. Коли я починав займатися озвученням , у мене за плечима величезної кількості робіт не було, і голос мій був не так пізнаваний. Але , мабуть , по типу наші голоси збігалися , а оскільки озвучуванням я в Театрі кіноактора займався професійно , мене і покликали . Наскільки я зрозумів , проблема виникла з технічними речами ( за словами Льва Дурова , який грав в " Мушкетерах " капітана де Тревіль , у Старигіна був невеликий дефект мови . "Навіть приємний в житті , але в фільмі цього не повинно було бути , адже Араміс – сама досконалість " , – розповідав актор. – Авт . ) .

- А зіСтаригін ви спілкувалися після цього?

- З цього приводу ніколи – для нього це була болюча тема. Мені теж радості не доставляло бути чиїмось голосом , а не зніматися , але це вже були мої проблеми.

- Чи задоволені ви всім, що є у вас на сьогоднішній день? Що хотіли б для себе відкрити, які вершини ще підкорити?

- Якось на " Золотий Масці " (театральна премія . – Авт . ) у мене поцікавилися , що б я хотів зіграти. Скажу так : нічого ! Ромео і Гамлета вже не зіграю . Недавно була цікава робота у виставі " Війна" – там поєднана смерть героя , записки кавалериста Миколи Гумільова і " Іліада " Гомера . Але головне – мені було цікаво дивитися , як трудяться молоді артисти .

В іншому – зараз мені подобається , що в я граю театрі. У кіно , якщо пропонують ролі з долею , де є людські історії та матюкав , в який можна поринути , – чудово. А велика чи маленька роль... Думаю , маленька буде для мене кращою : там ти можеш , чи не розтікаючись по древу , бути виразним . Більшу ж потрібно добре виписувати . А в житті чогось хочу ? Що Бог пошле – мене це цілком влаштує .