Індексація-2015: скільки реально втратили українці

19 серпня 2015, 08:01

Тема необхідності індексації зарплат і пенсій, які заморожені з грудня 2013 року, останнім часом активно мусується українськими політиками. Представники опозиції ще з весни вимагають від влади негайно підняти доходи бюджетників і пенсіонерів на рівень інфляції. Після деяких роздумів керівництво країни погодилося з необхідністю індексації, і, за заявами уряду, він зараз працює над тим, щоб провести її раніше, ніж це передбачено законом про державний бюджет. У цьому законі на грудень 2015 роки влада запланувала підвищення мінімальної зарплати на 13%, що складе 160 гривень – з 1218 грн. до 1378, і мінімальної пенсії – на ті ж 13%, тобто на 124 гривні – з 949 грн. до 1074 грн.

Реклама

Але сьогодні Міністерство фінансів України направило розпорядникам бюджетних коштів лист, який викликає ряд питань, зокрема, чи буде проведена запланована цього року індексація, або всі розмови про підвищення соцстандартів в 2015 р. виявилися політичним фарсом.

Відповідно, цим листом передбачається, що загальний прожитковий мінімум з 1 січня 2016 року становитиме 1330 грн. і 1490 грн. з 1 грудня 2016 прожитковий мінімум для непрацездатних (він же – мінімальна пенсія за віком) – складе 1074 і 1203 грн, а прожитковий мінімум для працюючих (він же – мінімальна зарплата) – 1378 і 1543 грн. відповідно.

Лист Мінфіну безпосередньо не стосується 2015 року, однак звертає на себе увагу той факт, що показники індексації, які Мінфін закладає на 1 січня 2016 такі ж, як і закладені в бюджеті на 1 грудня 2015 року. Саме на 1 грудня 2015 намічена перша за 2 роки їх індексація на 13%. Виходить дивна ситуація: остаточного рішення про те чи буде проведена індексація немає. Хоча Міністр фінансів Яресько неодноразово заявляла, що цього року ніякої індексації не буде. Про її проведення також не згадується в оновленому меморандумі з МВФ. Однак наявність норми в бюджеті дає право влади постійно спекулювати на цій темі, не називаючи параметрів самої індексації.

Реклама

З листа Мінфіну ясно одне – індексація в 2015 році, якщо і буде, то тільки на 13%. При тому, що очікувана інфляція за 2 роки, тобто з грудня 2013 по грудень 2015, складе 82%. Це означає, що показник прожиткового мінімуму на 1 січня 2016 року, проіндексований виходячи з очікуваної інфляції, повинен становити 2141 грн., а не 1330 грн, як це закладає Мінфін у проект бюджету-2016. Відповідно, істотно занижені всі соціальні показники, прив'язані до цього прожитковому мінімуму: мінімальна пенсія, соцвиплати та мінімальна зарплата.

Насправді реальний показник прожиткового мінімуму в Україні ще вищий. За даними Мінсоцполітики, фактичний прожитковий мінімум на 1 липня 2015 становив 2555 грн. Таким чином, прожитковий мінімум, який закладає Мінфін у бюджет на 1 грудня 2016 складе тільки 58% від фактичного прожиткового мінімуму на середину нинішнього року. Виникає закономірне питання, як працюючій людині прожити на мінімальну зарплату в 1543 грн. (на 1 грудня 2016), якщо вона ледь досягне 60% фактичного прожиткового мінімуму на середину поточного року?

Ще одне питання викликає той факт, що індексація на прогнозну інфляцію в 2016 році (12%) буде проведена тільки в грудні 2016 році, а не хоча-б поквартально, як це б слід робити в умовах двозначної високої інфляції, не кажучи вже про тому, що сам показник інфляції, за експертними оцінками, також занижений. Наприклад, консенсус прогноз МЕРТ дає прогноз інфляції на кінець 2016 – 14,8%. Це означає, що падіння реальних доходів населення буде продовжуватися.

Реклама

Який висновок з усього цього могло б зробити уряд? За останні півтора року населення на собі повною мірою відчуло курс на жорстку бюджетну консолідацію. За найскромнішими розрахунками, через заморожені соцстандарти тільки за останні 19 місяців пенсіонер, що отримує мінімальну пенсію, недоотримав 4454 грн., або 234 грн. в середньому на місяць, працівник, який одержує мінімальну зарплату – 5716 і 301 грн. відповідно. Завдяки у тому числі цим заходам уряд розраховує знизити дефіцит держбюджету з 4,5% в 2014 р до 4,2% ВВП в 2015 р. Очевидно, що це також зменшило тиск на ціни. Однак є й інша сторона медалі – глибоко заморожені соцстандарти пригнічують приватне споживання, що серед інших причин, пов'язаних з війною, падінням інвестицій та експорту, внесло свій внесок у більш глибоке падіння економіки в 2015 р., і буде обумовлювати її слабке відновлення в наступному році . Є й моральна сторона питання, пов'язана зі зростанням бідності в цілому і серед працюючого населення зокрема, яка особливо помітна на тлі зростаючої тіньової економіки і не відповідає запитам суспільства результатів боротьби з корупцією.