Про вагони, МІУ та байку Крилова

13 грудня 2021, 13:41

Сергій Магера

Робота нинішнього уряду є далекою від ідеальної. Але якщо прем'єр-міністр та міністр фінансів ще хоч якось думають над наповненням бюджету, то Міністерство інфраструктури тягне у протилежний бік. Ситуація нагадує сюжет відомої байки Крилова "Лебідь, рак та щука", герої якої тягли віз кожен у свій бік і в результаті не могли зрушити з місця. Сьогодні МІУ просуває ініціативу, реалізація якої за п'ять років може позбавити українську економіку 10 млрд дол. Це "помножити на нуль" будь-які ініціативи уряду та парламенту щодо зростання економіки.

Чиновники Мінінфраструктури вигадали проєкт наказу, який передбачає вивести з експлуатації всі вантажні вагони старше 22 років. Якщо наказ набуде чинності, українська залізниця та відправники вантажу одноразово втратять 75 тис. технічно придатних вагонів. Щоб вітчизняні вагонобудівні заводи змогли виробити таку кількість вагонів, знадобиться щонайменше 5 років та приблизно 107 млрд грн фінансування. Таких грошей не мають ні держава, ні "Укрзалізниця", яка сама не може вилізти з боргів.

Реклама

Але найголовніше, що за 5 років Україна може повністю втратити свій експортний потенціал. На думку експертів, серед вагонів, які підлягають списанню, виявляться 63% усіх напіввагонів, які використовуються для експортних поставок вантажів ГМК, і 100% зерновозів, якими користуються с/г експортери. Це спричинить практично повний параліч національної системи експортної логістики. За попередніми розрахунками, втрати економіки від такого колапсу становитимуть 2 млрд дол. на рік, тобто за 5 років, поки будуватимуться нові вагони, Україна втратить 10 млрд дол.

Впевнений, що уряду та прем'єр-міністру варто звернути увагу на "реформи", які намагається запровадити МІУ. Якщо чиновників від транспорту не зупинити сьогодні, то завтра може бути вже пізно. Як видно, у чиновників накопичилося багато енергії, тому важливо направити її у правильне русло. Наприклад, на вирішення питання з модернізацією та ремонтом локомотивів. Сьогодні знос електровозів УЗ становить 94%, тепловозів – 98%. Без них навіть не поїдуть нові вагони. Щодо списання вагонів, це питання, на мій погляд, потребує додаткових консультацій із бізнесом та експертами.