Підвищення залізничних тарифів не передбачене у фінплані УЗ

2 серпня 2021, 14:19

/ Фото: https://www.facebook.com/sergey.magera

У липні Міністерство інфраструктури оприлюднило проєкт наказу про зміну коефіцієнтів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом. МІУ пояснює такі зміни давно назрілою потребою для зближення тарифних класів.

Дійсно, така оптимізація залізничній галузі потрібна. "Укрзалізниця" працює за регламентами часів СРСР. І через 30 років незалежності нічого не змінила. Але зближення тарифних класів через чергове підвищення вартості залізничних вантажоперевезень – це не ті зміни, з яких потрібно починати трансформацію галузі.

Реклама

З 1-го вересня МІУ планує скоротити позакласові вантажі, підняти вартість перевезення вантажів 1-го і 2-го тарифних класів на 8%, а з 1 січня 2022 – ще на 20,4% і 6,5% відповідно. Тарифи для порожніх вагонів 1-го класу піднімуться до поточного рівня 2-го класу. Такі зміни обійдуться українському бізнесу в 2 млрд грн непередбачених витрат уже в цьому році, і 10 млрд грн – у 2022 році.

Такі тарифні зміни не були закладені у фінплан УЗ на 2021 рік. Тому зростання тарифів стало несподіванкою для підприємств, які заздалегідь планують витрати на логістику. Подібна непередбачуваність повністю суперечить принципам сталого розвитку бізнесу. І ще більше дестабілізує українську економіку, яка ще не оговталася від кризи пандемії.

Українські підприємства за останні півтора року понесли більш ніж 400 млрд грн збитків. Один з провідних експортерів – металургія – знаходиться на порозі зупинки підприємств, викликаної дефіцитом сировини. Паралельно уряд проштовхує з/п №5600, який посилює фіскальне навантаження. Чому, коли бізнесу важко, влада не допомагає, а намагається забрати у підприємств останні кошти?!

Реклама

Зміни в УЗ треба починати з докорінної реформи компанії, а не з підвищення тарифів. Спочатку потрібно вирішити проблему крос-фінансування збиткових пасажирських перевезень за рахунок прибуткових вантажних. Для цього компанію-монополіста слід розділити на кілька самостійних філій, кожна з яких відповідає за один з основних напрямків діяльності УЗ.

На мій погляд, ініціюючи питання про підвищення тарифів на вантажоперевезення, МІУ згортає зі шляху реформування "Укрзалізниці". Це обернеться кризою в галузі і відповідної відставкою керівництва міністерства. Правильним вважаю повернутися до законопроєкту про залізничний транспорт №1196-1, який з минулого року знаходиться в Раді. Цей документ комплексно вирішує головні питання залізничної галузі – реформу УЗ і створення нацкомісії по тарифам на транспорті.