РНБО вирішила взятися за ситуацію в "Укрзалізниці"

3 серпня 2021, 19:16

30 липня на своєму засіданні РНБО ухвалила рішення, що в разі виникнення загроз національній безпеці на підприємствах енергопостачання можуть бути введені тимчасові адміністрації. Але першою під роздачу, схоже, потрапить "Укрзалізниця". Вона хоч і не гравець енергетичного ринку, але ситуація в компанії, на думку РНБО, склалася критична, загрозлива для національної безпеки, причому давно.

Радбез недалекий від істини. Конкретно йдеться про аварійний стан інфраструктури і рухомого складу, проблеми тарифного регулювання і критичного фінансового стану УЗ. Головна проблема УЗ за даними РНБО – кредитні зобов'язання на 35,8 млрд грн і 19,1 млрд грн кредитів "Донецької залізниці". Компанії загрожує дефолт. Крім того, керівництво УЗ провалило план з інвестицій та темпам електрифікації, тому як і раніше купує паливо у агресора. А збитки УЗ від корупції в закупівлях тільки в 2020 році склали, за даними НАБУ, 8 млрд грн.

Реклама

Так, в діях РНБО є логіка. Ось тільки незрозуміло, чому цим питанням займається Радбез. Чому на проблеми не звертає увагу профільне міністерство? Куди дивиться наглядова рада? Як довго ще РНБО буде перебирати на себе функції інших органів – питання риторичне. А ось проблема навколо УЗ – абсолютно реальна і її потрібно вирішувати невідкладно.

Найкраще, на мій погляд, ситуацію в "Укрзалізниці" описала глава тимчасової слідчої комісії з УЗ, народний депутат Гришина. На її думку, голова правління Юрик разом з членами правління і наглядової ради компанії не здатні виконати завдання, передбачені статутом. За останні два роки члени правління отримали в цілому 66 млн грн у вигляді винагород, премій і фінансової допомоги. При цьому вони не несуть практично ніякої відповідальності за результати діяльності компанії, так як їх робота дублюється 12 профільними директорами.

В.о. голови правління Юрик, який очолює компанію вдруге, досить цікавий персонаж. У відкритих джерелах можна знайти інформацію про те, що його неодноразово звинувачували в корупції та неефективному керівництві. Згідно звіту ТСК по УЗ, частина проблемних питань пов'язані безпосередньо з рішеннями Юрика. Зокрема, саме він проводив так звану реструктуризацію боргів "Укрзалізниці", в результаті якої ставки по кредитах виявилися вдвічі вищими за ринкові. Наприклад, він реструктуризував кредит Ощадбанку для УЗ під 12% річних – в той час, як середній по ринку не перевищував 5%. А з початку цього року, як тільки він став керувати УЗ, в компанії сталися вже дві паливних кризи, через які країна ледь не залишилася без потягів. Відмінна робота як на 66 мільйонів, чи не так?

Реклама

На тлі всіх цих проблем, Міністерство інфраструктури планує підвищити тарифи на перевезення. Але такий крок не вирішить проблем УЗ, кошти платників податків в черговий раз розчиняться в котлі корупції. Початком реформи компанії має стати звільнення в повному складі членів правління і наглядової ради. По-іншому не можна, бо риба гниє з голови.