Вмираючі ЖЕКи і відповідальність за власність: наші сміливі кроки в Європу

25 квітня 2016, 10:19

З 1 липня на киян, як і всіх українців, чекають великі зміни: вступає в силу закон про управління багатоквартирними будинками, і Київраді як і багатьом іншим місцевим радам, належить призначати управителів, якщо власники квартир в багатоквартирних будинках не створять ОСББ – об'єднання співвласників багатоквартирних будинків . Закон руйнує монополію відмираючих ЖЕКів, але судячи з реакції громадськості, більшість людей до цього не готові.

Його прийняли ще в травні 2015 го, в результаті чого по всій Україні покотилася хвиля створення ОСББ. Мало того – в нашу країну підтяглися зарубіжні компанії, які готові замінити давно застарілі себе ЖЕКи! Приклад тому – литовці – компанія Civinity, яка вже чверть століття керує житловим сектором в країнах Балтії. Зазначу, що в Європі ЖЕКи вже давно замінили новими керуючими компаніями і український ринок оцінюється європейцями як перспективний.

Але згідно з дослідженнями фонду "Демократичні ініціативи", майже половина українців вважає, що не є власником свого будинку! Люди називають власниками своїх будинків ЖЕКи, місцеву владу – кого завгодно, тільки не себе! Радує одне – не дивлячись не це, ми поступово рухаємося в потрібному напрямку: наприклад, в Facebook тема "самоврядування" зараз переживає справжній інформаційний "бум": кияни обговорюють новий закон і навіть організовують школи з навчання керівників ОСББ. Зауважте, тільки за останній рік в Україні з'явилося близько тисячі об'єднань – я вважаю це свідомим кроком українців назустріч до власного європейського майбутнього.

Думаю, окремо варто сказати про вигідність ОСББ. По-перше, не сплачується ПДВ, по-друге – повністю вичерпується вічне фінансове питання з ЖЕКами, який звучить просто "Куди поділися гроші?". Сьогодні комунальні підприємства обслуговують житловий сектор з більш ніж 19 мільйонами квартир, за що ми платимо їм понад 40 мільярдів гривень на рік! З ОСББ справи йдуть зовсім інакше: все міститься на обліку і самі власники квартир вирішують, на що витрачати гроші: чи це утеплення будинку, заміна вікон або системи водопостачання. Нагадаю, окремо про підтримку держави: існують спеціальні програми за участю Ощадбанку та Укргазбанку, які можуть виділити необхідну суму кредиту, наприклад, на утеплення будинку.

До речі, в Києві вже з минулого року працює програма "Конкурс на кращий проект енергозбереження в будинках ОСББ і ЖБК". Вона дозволяє реалізовувати проекти з енергозбереження за принципом співфінансування. Місто оплачує 70% вартості робіт, жителі – 30%.

У минулому році з міського бюджету було виділено понад 5 млн грн, ще понад 2 млн грн зібрали мешканці. Сума зібраних коштів залежала від виду робіт. В середньому – це 200 тис. грн на один житловий будинок. З 2016 місто виділяє вже більше 20 млн грн.

АЛЕ, як зазвичай, є кілька "але": проблеми почалися з центральних органів виконавчої влади, які повинні були затвердити всі підзаконні акти ще в минулому році – до 1 січня 2016-го. Деякі не затверджені до сих пір. Наприклад, найважливіша річ – механізм проведення конкурсу з визначення керуючого. Його обіцяють затвердити до травня місяця, і навіть якщо це станеться – Київ не зможе його призначити вчасно, тому що місто теж повинне узгодити свої нормативні акти. А тепер, увага, ми повертаємося до початку історії: це неможливо зробити без механізму проведення конкурсу. До того ж, в Києві близько 8500 багатоквартирних будинків, які обслуговує ЖЕК. Міська влада просто не встигне коректно визначити прибудинкові території та передати по ним документи на конкурс. А методики передачі земельних ділянок власникам багатоквартирних будинків просто немає.

Далі – в будинках житлово-будівельних кооперативів (ЖБК), що не перереєстровуються в ОСББ до 1 липня 2016 року або не оберуть керівника, за них це знову зробить міська влада. Судіть самі: зараз в Києві налічується 911 ЖБК і 800 ОСББ. Люди, які вже взяли на себе певну відповідальність і створили кооператив, просто не розуміють, навіщо на його місці знову створювати щось нове.

До питання про статус "управителя", якщо це не юридична особа. Якщо голова правління ОСББ захоче стати керуючим, йому необхідно стати підприємцем. У той же час, такого виду діяльності як "керуючий" для підприємництва просто не існує. Також як і не існує механізмів сертифікації керуючих і розгорнутої системи їх навчання. Чи варто згадувати про неіснуючий перелік послуг управління, методику їх оцінки і відсутність типового договору з управителем? До того ж, через недостатню роз'яснювальної роботи, багато українців дійсно бояться, що без опіки ЖЕКу їх будинки почнуть розвалюватися на частини. Звичайно, у цих побоювань є свої підстави, але подивіться на свій будинок зараз – чи багато конкретних речей зробили комунальники для того, щоб вам жилося безпечніше і комфортніше?

Я вважаю, що депутати, як і представники громади, враховуючи все вищеперелічене, повинні разом вирішити – чи готові ми прийняти "правила гри" через 2,5 місяці або варто звернутися до парламенту з проханням перенести термін введення "великих змін" ще, наприклад, на рік. Це б дозволило врегулювати якщо не все, то багато нормативних нестикувань.

Вже на наступному тижні збираюся зібрати глав фракцій і голів комісій Київради, відповідальних в КМДА, експертів, керуючі компанії, представників ОСББ, щоб зрозуміти – а чи готовий Київ до 1 липня?