Бізнес під свист куль – нові правила роботи в Донбасі

14 травня 2014, 11:30
Збройні напади носять поки що одиничний і локальний характер

Життя в Донецьку триває. Фото: AFP

У Донецьку озброєні люди кавказької національності захопили дві фури найбільшого виробника кондитерських виробів корпорації Roshen, сказано в офіційному повідомленні компанії. "Угруповання, яке несанкціоновано розмістило блокпост по вулиці Стратонавтів Донецька, в особі свого представника, котрий представився як Ахмет, зажадало викупу в розмірі $ 30 тис. за кожну машину", — йдеться в заяві. У Roshen підозрюють, що це угруповання створило так званий комерційний пост по збору коштів для фінансування терористичних операцій в регіоні. Як розповіла "Капиталу" прес-секретар компанії Інна Петренко, зараз представники компанії намагаються умовити загарбників повернути машини, але поки безуспішно, повідомляє "Капитал".

Roshen — не єдина компанія, яка зіткнулася з нападом збройних людей у Донбасі. Але ще тиждень тому активісти самопроголошеної Донецької народної республіки намагалися захопити вантажні автомобілі не з метою вимагання, а для зміцнення барикад. "Нам прострілювали колеса, не пропускали машини. Озброєні люди у формі і масках залякували водіїв", — розповідає директор постачальника морозива в регіоні ФОП "Метасова" Євгена Метасова. Інцидент стався минулого тижня під час бойових дій в Маріуполі.

Два тижні тому, перед активізацією дій української армії, озброєні люди в Слов'янську захопили вантажний автомобіль з алкоголем одного з найбільших продовольчих рітейлерів. Після переговорів автомобіль ритейлеру повернули, але без вантажу. "Охоронці барикади всю ніч святкували вдале захоплення. А вранці цю барикаду без особливих проблем зайняли українські силовики", — з гумором згадує представник потерпілого рітейлера, який побажав зберегти анонімність
.

Реклама

Продовольство в нормі

"Капитал" обдзвонив всіх найбільших продовольчих рітейлерів і постачальників продуктів харчування Донбасу. Співрозмовники запевнили видання , що збройні напади носять поки одиничний і локальний характер. Але невеликі проблеми з поставками продукції є, і характерні вони виключно для донецького регіону. "Постачальники відмовляються доставляти деякі товари в проблемні регіони" ,  говорить співвласник продовольчої мережі "Фуршет " Ігор Баленко. Наприклад , виробник пива "Carlsberg-Україна" зупинив поставки своєї продукції в найбільш "гарячих" містах  Краматорську та Слов'янську. Але такі заходи, за словами керівника прес-служби компанії Світлани Веселівської, прийняті на випередження з метою безпеки працюючих в цих містах співробітників.

Більшість опитаних "Капиталом" виробників продуктів харчування заявили, що працюють без збоїв. Про штатний режим роботи повідомили виробник курятини "Миронівський хлібопродукт", молочної продукції "Данон Україна", постачальник м'яса і ковбас "АПК-Інвест". Немає вже проблем і з поставками хліба, запевнили видання в прес-службі найбільшого виробника хліба в регіоні групи Lauffer. З 8 травня відновив свою роботу і Слов'янський хлібозавод, який зупинявся на два дні з метою безпеки .

Виробники пива і алкоголю також труднощів не відчувають. "Возимо, все гаразд, вчора без проблем відправили машини",  говорить директор з маркетингу компанії "Артемівськ Вайнері" Євгена Стадник. У штатному режимі працюють і виробники міцного алкоголю  компанії "Національні алкогольні традиції", Nemiroff, Global Spirits. Про безперебійній роботі заявили також пивовари "Ефес Україна" і "Оболонь".

У продовольчих мережах "АТБ", Varus, "Амстор" підтвердили, що дефіциту продуктів немає. Начальник відділу зв'язків з громадськістю та пресою корпорації "АТБ" Ганна Лічман каже, що в Слов'янську і Краматорську спостерігався підвищений
попитна товари тривалого зберігання: макаронні вироби, борошно, консерви, масло тощо. "Через це деякі товари на полицях наших магазинів знайти було складно. Підприємством виконуються необхідні дії для того, щоб товари доставлялися вчасно", говорить вона. "Постачальники відчувають якийсь дискомфорт від наявності так званих блокпостів на дорогах. Але на якість і кількість поставок це не вплинуло", додали в PR-департаменті компанії "Смарт-холдингу", яка управляє продовольчої мережею "Амстор".

За даними дослідницької компанії GT Partners Ігоря Гуглі, на кінець 2013 р. в східному регіоні країни (Дніпропетровська, Донецька, Харківська, Луганська, Запорізька обл.) працювало 1,238 тис. продовольчих мережевих магазинів
.

Реклама

Удар по непродовольчих

Непродовольча роздріб стала вести бізнес обережніше . Наприклад , мережа з продажу побутової техніки та електроніки " Фокстрот. Техніка для дому " поставляє обмежений асортимент товарів в донецький регіон. "По-перше , продажі впали , а по-друге – незрозуміло , що буде з донецьким регіоном далі " ,  говорить глава наглядової ради мережі Валерій Маковецький. Генеральний директор мережі з продажу побутової техніки та електроніки "Эльдорадо" Сергій Цибульський додає, що багато перевізників, які доставляють продукцію зі складів компанії в магазини, відмовляються їхати в деякі міста Донецької області. "Це призводить до перебоїв з поставками товарів", – говорить він.

Практично зупинилися поставки автомобілів в Донбас. За словами генерального директора автоцентру "Автотрейдінг" Максима Лагутеева, продажів в регіоні практично немає. З 8 по 12 травня багато автосалони були закриті, а зараз працюють за скороченим робочим днем. Раніше Всеукраїнська асоціація автоімпортерів і автодилерів (ВААІД) заявила, що з початку травня з автосалонів Донецької та Луганської областей було викрадено більше 30 автомобілів. За словами директора консалтингової компанії AUTO-Consulting Олег Омельницький, на Донецьку та Луганську області в структурі продажів нових автомобілів припадає 20-23%. За підсумками минулого року в Україні було продано 201,6 тис. автомобілів.

Багато немережеві магазини, які продавали дорогі товари в Донецьку, зараз закриті, а їх продукція вивезена, говорить генеральний директор групи компаній "Ультра" (торгові марки Baldinini, Levi's, Pierre Cardin, Lagerfeld і Guess) Андрій Макаров. Проблем з доставками товарів у магазини мережі немає, але продажі в регіоні стрімко падають. "З 1 по 11 травня в Донецьку було продано на 40 % менше виробів, ніж в інших регіонах країни", – говорить він. Почасти на це вплинуло і те, що найпопулярніший донецький торговий центр "Донецьк-Сіті" був закритий з 9 по 11 травня
.

Паливні бої

Реклама

Продавці палива в Донбасі працюють у вкрай напруженій обстановці. 5 травня в Слов'янську вибухнула безбрендових немережевих станція, розташована поблизу заводу "Хімпром". Під обстріл потрапили заправки, що належать компаніям "Асі-Ойл" і "Паралелі". Гравці ринку часто стикаються з вимаганням у Донецькій і Луганській областях. "Місцеві бандформування віджимають паливо без грошей скрізь, де знайдуть", – говорить один з операторів, що побажав зберегти анонімність. У Краматорську були експропрійовані два бензовози, які належать "Галнафтогазу". Під впливом подій деякі оператори перестали здійснювати поставки в регіон. За словами директора консалтингової компанії "А-95" Сергія Куюна, мережі ОККО, WOG та "Укрнафта/Авіас" працюють в режимі продажу залишків. Мережа АЗС "Паралелі" вже закрила чотири станції, розташовані в Донецькій області.
За даними Куюна, на добу в цій області в середньому продають 1,92 т палива, а в Луганській – 1,73 т. Він зазначив, що після активізації бойових дій продажу палива різко знизилися.
За даними Державної служби статистики, в Донецькій області за підсумками березня працювали 662 АЗС, у Луганській – 340, а в Дніпропетровській
— 436.

Бізнес буде триматися

У Дніпропетровську зараз стабільність, тому ніяких проблем у рітейлерів не виникає і вони будуть продовжувати працювати. По Луганській і Донецькій областям експерти дають обережні прогнози. "Події в Криму показали, що українські мережі можуть знайти спільну мову з будь-якими владою. Швидше за все, вони будуть працювати, якщо не почнуться масові грабежі", – говорить керуючий партнер консалтингової компанії Retainet Олександр Ланецький. Продовольчі мережі будуть намагатися працювати в колишньому режимі, а непродовольча роздріб продовжить скорочувати поставки відповідно до падіння попиту.
Більшість операторів паливного ринку допродадут те, що є на АЗС, і закриватимуться, прогнозує Куюн. "Ніхто не хоче ризикувати персоналом – це головна мотивація", – підсумовує експерт
.