Як українські спецвійська звільняють Схід від мін та снарядів бойовиків

27 серпня 2014, 18:49
Спецвійська готують залізничні об'єкти до вибуху, знімають залишені бойовиками міни і будують школи

Сапер. Тільки під Слов'янськом на залізничних об'єктах зняли більше 350 кг вибухівки. Фото Держспецслужби транспорту

Українські війська в ході АТО щодня звільняють від терористів нові населені пункти . Туди відразу ж прибувають сапери , щоб очистити об'єкти від вибухонебезпечних предметів і спеціально залишених мінних пасток . Причому розмінуванням залізничних об'єктів займається не Міноборони і не МНС , як прийнято вважати . Це справа саперів Державної спеціальної служби транспорту (до 2004 року – Залізничні війська України ) , яка є силовою частиною Міністерства інфраструктури країни. Крім звільнення території від мін і снарядів , фахівці Держспецтрансслужби наводять мостові переправи взамін підірваних бойовиками , займаються охороною особливо важливих транспортних об'єктів і навіть готують на 1 вересня зруйновані школи і дитячі садки. Про це та інше ми говоримо з головою адміністрації Держспецтрансслужби генерал – лейтенантом Миколою Мальковим .

- У законі про Держспецтрансслужбі сказано , що в особливий період ми переходимо в підпорядкування Генштабу . Коли почалися бойові дії на Сході , я приїхав до начальника ГШ і доповів про готовність військ виконувати його розпорядження , – згадує Микола Іванович. – Після чого ми отримали директиву ГШ і групи наших саперів виїхали на місця , де підготували 8 вузлів загородження (це залізничні об'єкти , готові до підриву ) . Там наші люди до сих пір знаходяться в стадії очікування. Буде наказ – об'єкти злетять у повітря . Ще 10 таких вузлів загородження тримають сили МО.

Реклама

Сліди боїв . Біля цього моста навели переправу . Фото Держспецслужби транспорту

А після звільнення Слов'янська наші сапери виїхали туди для розмінування залізничних об'єктів . Це десятки мостів , переїздів , труб тощо, всього вже обстежено більше 100 об'єктів. Досвід у наших саперів вже є, і чималий. Наприклад , в 2012 році нам було поставлено завдання перевірки залізничних об'єктів до Євро – 2012 . Тоді тільки на Одеській залізниці наші сапери підняли вибухонебезпечних предметів в тротиловому еквіваленті понад 5,5 тонн! В основному , зрозуміло , це снаряди і бомби часів ВВВ...

Реклама

Міст. Генерал Мальков та міністр Бурбак на об'єкті . Фото Держспецслужби транспорту

Слов'янськ вже відпрацювали , як і Дебальцеве , перевірені об'єкти передані залізничникам для налагодження нормальної експлуатації. А наші сапери рухаються далі до Донецька , по мірі звільнення населених пунктів і станцій. До речі , передача об'єктів , як виявилося , справа непроста , бо цивільний персонал станцій просто розбігся , коли йшли бої. Скажімо , ми в Дебальцеве тиждень збирали станційний персонал , щоб передати їм розмінували і перевірені об'єкти . Бояться люди...

Наступний напрямок , яким нам доручено займатися – це відновлення мостових переходів . У зоні АТО зруйновано понад 40 мостів. Задачі нам ставить ГШ : навести переправу там і там... Ми використовуємо наявні у нас в мостовому полку в Новомосковську комплект НЖМ – 56 – це наплавний залізничний міст , на понтонах . У 2012 році ми повністю привели комплект в порядок , провели навчання , навели міст довжиною 350 м. Ось зараз наші навички стали в нагоді. Один міст ми навели в районі Слов'янська , інший – біля Красного Лиману , кожен зібрали за 3 дня . За нашими мостам може проходити практично будь-яка колісна техніка ( для пропуску поїздів ми в цей раз його не використали , хоча НЖМ – 56 призначений для проходу залізничного транспорту , а паралельно з настилу можуть йти важкі машини ).

Реклама

Небезпечна справа . Сапер зняв міну і спускає з мосту. Фото Держспецслужби транспорту

Ще 10 залізничних мостів , нині діючих , нам доручено взяти під охорону , що і зроблено. Всього зараз в зоні АТО перебувають близько 500 наших військовослужбовців.

Слова глави адміністрації Держспецтрансслужби доповнив заступник начальника відділу полковник Ігор Курбатов , що безпосередньо керував саперами під Слов'янськом :

- Ми увійшли в місто 9 липня, відразу після звільнення. Готові були встати автономним табором , але вийшло розміститися в місті . Працювали ми паралельно з саперами МНС , проте наша справа – тільки залізничні об'єкти . Нас було 11 саперів , офіцери і контрактники. У перший же день виявили заміновані підходи до великого автомобільному мосту між Семенівка і Николаевкой . Там стояла керована міна МОН – 100 , ми її зняли і знешкодили . Від неї йшли дроти до підривної станції. Ця міна – проти живої сили супротивника , дистанція вибухової хвилі 100 метрів , смуга розльоту осколків – 10 метрів.

Зустрічалися нам і саморобки , наприклад , відро з гайками і цвяхами , набите амонітом... А через пару днів знайшли і готовий до підриву міст , начинений мінами ТМ – 62 ( протитанкова міна ) плюс 8 кг амоніту (з шахт ) . Щоб розміновувати , ми спустили на ременях від автоматів на опори з п'ятиметрової висоти нашого сапера . Зняв міну – передав товаришеві... Там же валялися шприци , видно , що ставили міну сепаратисти – наркомани... Всього з моста зняли 5 хв і чимало амоніту . Вони були готові до підриву , пов'язані проводами з підривною машинкою .

Звичайно , не всі об'єкти ми встигли розмінувати , багато тих же мостів було підірвано ще при відступі терористів . У потрібних місцях наші товариші по службі – мостовики наводили поромні переправи . Запам'ятався підірваний міст під Слов'янськом . Він не мав огороджень , і один автомобіліст , не помітивши провалу , на всіх парах зірвався в річку. Ще одна безглузда смерть... А на іншому мосту бойовики загнали цистерну , потім злегка підірвали проліт – і все , рух перекрито... Словом , надивилися різного.

Готово! По переправі рушили машини. Фото Держспецслужби транспорту

Коли увійшли в Слов'янськ , видовище було жахливе. Людей взагалі не видно , тільки здичавілі собаки... Електрики , газу , води немає , магазини або підірвані , або розграбовані... На станції була лише одна людина – сам начальник станції. Інші розбіглися... Але завдяки нашій роботі , через кілька днів вже пішли по коліях потяги , спочатку відновні , а потім і електрички , життя стала повертатися . Тільки під Слов'янськом ми пройшли 125 км , 8 перегонів , 7 станцій , 15 мостів , 11 переїздів... Підняли приблизно тонну металу , 350 кг тротилу.

Завершив нашу бесіду генерал Микола Мальков :

- Нам також доручено міністром інфраструктури Максимом Бурбак приведення в порядок будівель в Слов'янську . Конкретно ми займаємося відновленням трьох шкіл та дитячого садка , здамо об'єкти до 1 вересня. Одну зі шкіл , 10 – ту , взяла під особистий патронаж перша леді країни Марина Порошенко. Від неї приїжджав виконроб , вже завезли будматеріали і ми приступили до будівництва. По інших об'єктах питання за матеріалами вирішило наше міністерство. Що стосується відновлення капітальних мостів ( в основному автомобільних , їх зруйновано більше , ніж залізничних ) , то міністерством замовлені проекти , закуповуються будматеріали . Ми теж готові включитися в їх відновлення , як тільки буде команда. Будувати ми вміємо