Ні пройти, ні проїхати: як донеччани вже рік намагаються вижити без автобусного сполучення

14 червня 2016, 07:57
В автомобільних чергах б'ються активісти, на узбіччях продовжують знаходити розтяжки

<p>Фото: Соцмережі</p>

Реклама

Рік тому окуповані території Донбасу залишилися без автобусного сполучення з населеними пунктами, розташованими на підконтрольних територіях. Нагадаємо, це рішення було прийнято Службою безпеки України, і причиною цього називалася небезпека масових поїздок через лінію розмежування. Як приклад наводилася трагедія з обстріляним в січні 2015 року автобусом Донецьк – Златоустівка на маріупольській трасі – тоді загинули і були поранені кілька людей.

Донеччани були шоковані – за їхніми словами, Донецьк перетворювався на закрите гетто, звідки неможливо вибратися. Оскільки виїхати на підконтрольні території можна було тільки на автомобілі або мікроавтобусі місткістю до 8 пасажирських місць, черги на контрольних пунктах в'їзду-виїзду збільшилися в кілька разів.

"Можна простояти і дві години, і п'ять, і десять. На пекучому сонці або під дощем. Нещодавно ми стояли на КПВВ "Новотроїцьке" і десь неподалік, з боку Докучаєвська, стріляла артилерія. Скільки було випадків, коли обстрілювали машини в черзі! Кому стало краще від цього нововведення, якщо зараз в пішій черзі на блокпосту в Майорську стоять по 300 осіб?" – Каже донеччанин Андрій Пугачов.

Реклама

Фото: Соцмережі

Кому стало краще – так це приватним перевізникам-автовласникам. Правдами і неправдами, купуючи місця в чергах і домовляючись з прикордонниками різними способами, був налагоджений досить прибутковий бізнес. Наприклад, в перші дні після скасування автобусного сполучення вартість поїздки в автомобілі по маршруту довжиною в 140 км Донецьк – Маріуполь досягав 500 гривень, до Костянтинівки або Артемівськ можна було дістатися "всього" за 700-800 гривень.

Реклама

"Пільговики" і "активи"

Спроба знайти хоч якусь слабину в жорстких діях української влади відносно непідконтрольних територій привела до появи "пільгових" черг, автомобілі в яких вільно і швидко проходили блокпости. Задумка створити полегшені умови проїзду для жінок з дітьми до двох років, інвалідів з явними ознаками інвалідності та немічних старих обернулася, на думку донеччан, диким розквітом корупції та взаємної ненависті. Найчастіше "пільговиками" прикидалися люди, які не зовсім підходять під критерії і які намагалися "домовитися з начальством". У звичайних чергах утворювалися "активи", що складаються з виснажених багатогодинним стоянням водіїв і пасажирів, які не давали псевдопільговикам проїхати до блокпосту – перегороджували дорогу, валили дерева на проїжджу частину, а то і розбивали вікна в машинах.

"Така ж ситуація зберігається і донині. Прикордонники не втручаються в ситуацію, пропонуючи водіям розбиратися самостійно", – розповів нам донеччанин Дмитро.

Страшні "сюрпризи" на узбіччях

Ще один трагічний момент в цій ситуації – заміновані узбіччя доріг. Знуджені в черзі люди, позбавлені елементарних побутових і гігієнічних зручностей, нерідко стають жертвами мінних розтяжок, схованих в полях або лісопосадках. Близько ста осіб за рік постраждали від цих страшних "сюрпризів". Не рятують ні попередження, розвішані в небезпечних місцях, ні голос розуму, ані інстинкту самозбереження.

"Навесні ми стояли в черзі на проїзд, і якийсь пасажир пішов в лісопосадку, не звертаючи уваги на табличку "Обережно, міни!" У посадці він знайшов якийсь старий, викинутий кимось термос, підняв його, оглянув, вирішив, що термос цілком придатний – і пішов назад на дорогу. Ми і з десяток інших людей з криками кинулися врозтіч – хто його знає, що там у цьому термосі? Може, і вибухівка. Водії лаялися страшно", – поділилася спогадами Міла Коровайний, мешканка Макіївки.

І це ще історія зі щасливим кінцем. "Ми стояли в кінці черги, коли в її середині пролунав вибух. Незрозуміло було, що і як, поки повз нас не пронесли людини з абсолютно білим обличчям і кривавим місивом замість живота. Сказали, він пішов в посадку за потреби і наткнувся на розтяжку. "Швидку" викликали прикордонники, вона відвезла чоловіка в лікарню, я не знаю, вижив він чи ні", – говорить Анатолій Громченко з Донецька.

Фото: Соцмережі

Перепустку треба переоформити

У річницю скасування автобусного сполучення між контрольованими і окупованими територіями донеччан чекає ще один "сюрприз". Служба безпеки України нагадала, що 7 липня спливає термін дії електронних перепусток через лінію розмежування, які необхідно переоформити на сайті urp.ssu.gov.ua. За інформацією волонтерського руху "Донбас SOS", пройти процедуру переоформлення пропусків треба завчасно.

"Для цього необхідно зайти на сайт urp.ssu.gov.ua під своїм логіном і паролем – в розділі "Історія подачі заяв" скористатися кнопкою "Переподати". Зверніть увагу, кнопка з'являється не раніше ніж за 2 місяці до закінчення терміну дії дозволу, – інформує "Донбас SOS". – Ті, хто подавав заяви через координаційну групу (КГ), координаційний центр (КЦ) можуть пройти процедуру переоформлення, звернувшись до КГ, КЦ, або після закінчення терміну дії дозволу самостійно зареєструватися на сайті і подати нову заяву. Заяви та відповідні дозволи, термін дії яких закінчився, видаляються з сайту. В такому випадку необхідно знову зареєструватися та подати нову заяву".

Новий електронний дозвіл буде отримано протягом 10 діб із дня подачі заяви, а пропуск осіб через лінію розмежування буде можливим через три робочих дні. Волонтери та Служба безпеки України нагадують: всі процедури з оформлення та переоформлення електронного дозволу безкоштовні.