Одеса в полоні у реклами: відсутність правил і забруднення візуального середовища

5 вересня 2014, 04:29
Вулички в центрі стали схожі на базар

Одеська вулиця. Фото: А. Губ

З кожним роком в Одесі все гостріше постає питання комфорту візуального середовища . Центр міста , захаращений рекламою , втратив колишній архітектурний вигляд – це Дерибасівська , Канатна , Пушкінська . Концентрація вивісок , табличок , плакатів на фасадах історичної забудови на центральних вулицях нагадує східний базар.

"Те , що оформлення реклами не відповідає архітектурі , – хвороба всіх міст пострадянського простору" , – розповів " Сегодня" президент асоціації " Туризм Одеси" , ідеолог брендингу міста Іван Ліпутга . Іншим важливим чинником забруднення візуальної середовища є малограмотність дизайнерів і некомпетентність замовників , які втручаються в роботу дизайнера і дають йому вказівки . За словами Ліптуги , саме тому вивіски в місті жахливі з естетичної та практичної точки зору. В результаті цей інформаційний і візуальний шум ніхто не може прочитати , бо кожен змагається своєю вивіскою в яскравості і " красивості " . " В історичній частині Одеси в оформленні вивісок повинні використовуватися натуральні матеріали: скло , камінь , дерево , метал . Літери повинні бути об'ємними і поміщені на відреставрований фасад. Але на практиці в оформленні вивісок продовжують використовувати пластик , лайтбокси , короби з підсвічуванням і недоречні декоративні панелі " , – каже наш співрозмовник .

БЕЗ ПРАВИЛ.Що стосується самих рекламників , тут кожен " ліпить " те, що йому хочеться. Як пояснив наш співрозмовник – бізнесмен , в Одесі чітких правил оформлення вивісок немає , а , значить , у підприємця менше обмежень в цьому питанні. Більш того , відсутність правил – інструмент корупції. "Якщо підприємця викривають у тому, що він порушив архітектурний ансамбль , то йому просто пропонується заплатити штраф . Після цього на саме порушення дивляться крізь пальці " , – пояснює бізнесмен.

Експерти сходяться в тому , що місту необхідна єдина концепція розвитку візуального середовища . Для недавно відродженого Ради з питань міського дизайну Одеської міськради пріоритетним проектом зараз є створення власного "дизайн – коду " міста. Це простий звід правил , який повинен дохідливо пояснити навіть "чайнику " , що на будинках , які представляють собою історичну цінність , він може зробити вивіску не більше за певні розміри , певного типу і відповідного матеріалу .

Завантаженість міста рекламою і вивісками з кричущо яскравими квітами , що не сполучаються з міською архітектурою , не можуть не впливати і на психоемоційний стан людини. Про це нам розповів заслужений архітектор України Валерій Уреньов . Адже вивіски – це один з факторів створення агресивної візуальної середовища. Якщо людина і не прочитала інформацію в рекламі , на підсвідомому рівні на неї продовжує діяти колір , адже щоб бути ефективною , реклама повинна вриватися в свідомість споживача . Людині до того ж доводиться переробляти масу непотрібної рекламної інформації , що збільшує навантаження на його психіку . За словами Уреньова , забруднена візуальна середа впливає і на зір , на настрій людини, її працездатність , виховний і освітній процес , культуру. " Елементи реклами повинні не порушувати , а доповнювати міське середовище. Для того , щоб у місті була сприятлива візуальна середа , потрібно прислухатися до професіоналів. Повинна бути така тріада: архітектор , будівельник і влада . Вони разом повинні служити одній меті : гідно створювати і розвивати місто , забудову міста , існуючу систему забудови , збереження культурної спадщини нашого міста. Ось чому італійці талановита нація ? Тому що їх оточує прекрасна архітектура , прекрасна візуальна середа , живопис , – зазначив Уреньов .