Прогулянка по Харкову: Старий Цирк – арена для Попова та Нікуліна

17 квітня 2016, 06:30
Харків'янам показують закулісся, пуанти танцівниці на дроті і хлист дресирувальника Запашного

Головного купола майже не торкнулися зміни. Фото: Соцмережі

Харківському Старому цирку стукнуло 110 років . Кам'яну будівлю силами арештантів побудував підприємець Генріх Грікке . Тут виступали клоунський дует Бім – Бом , брати Володимир і Анатолій Дуров , сім'я Труцці . Пізніше перші творчі кроки робив клоун Олег Попов , відпрацьовував свої номери клоун Юрій Нікулін . До сих пір тут продовжують тренуватися артисти .

Реклама

Адреса Цирку: пл. Міліціонера, 17

Інформація за тел. 050 915-17-86, Оксана

Хлист Запашного , сірники Кіо і перука Попова

Реклама

Стіни кабінету режисера – інспектора манежу Юрія Соболєва обвішані старими афішами і плакатами колективів , які виступали на тутешньому манежі . Також тут зберігаються особисті речі відомих артистів : хлист дресирувальника хижаків Вальтера Запашного ( батько російських дресирувальників Брати Запашні . – Ред . ) , який часто відпрацьовував в харківському цирку свої небезпечні номери , перука клоуна Олега Попова , сірники ілюзіоніста Еміля Кіо , фрак клоуна Олександра Родіна , капелюх клоуна Миколи Шульгіна , пуанти танцівниці на дроті Рози Хусаїнової .

Балкон для водевілів і концертів Шаляпіна

Реклама

Балкон над форгангом – завісою , що відокремлює арену від входу за лаштунки , – за старих часів був майданчиком , де грав оркестр , супроводжуючий шоу. Крім того , він служив сценою для театральних постановок . Під час вистав арена трансформувалася : бар'єр по краю розбирали і на манежі ставили крісла , так він перетворювався в театральний партер . Тут давалися водевілі Старицького , Кропивницького , і можливо , навіть співав Шаляпін .

Під манежем – глина , кінський гній і тирса

У сучасних цирках покриття арени гумове , але в Старому відвідувачі можуть побачити , як робили манежі в старовину . Як і 100 років тому манеж складається з п'яти шарів загальною товщиною до півметра : нижній шар – земля , потім – кінський гній , після нього – глина , потім – суміш глини з тирсою і на завершення – чиста свіжа тирса . За словами режисера – інспектора манежу Юрія Соболєва , таке покриття допомагає мінімізувати травми артистів при падінні , а головне – зручно для відпрацювання кінних номерів . Тирсу змінюють не рідше ніж раз на два місяці .

Бите скло під куполом – для звуку

У будівлі цирку прекрасна акустика – все чутно без мікрофонів не тільки завдяки полусферной формі купола . Є ще один секрет : під дерев'яною обшивкою знаходиться шар битого скла , який відображає звук . А канати для гімнастів чіпляють до грат , підіймаючись сходами на вулиці .

У Царській ложі – пульт освітлювача

Колись приміщення цирку , оздоблених оксамитом , люстрами і дзеркалами . Найрозкішнішою була ложа градоначальника або царська . Зараз тут знаходиться світловий пульт , за допомогою якого фахівець керує освітленням арени . Від колишньої розкоші залишилися ліплення в амфітеатрі і пара дзеркал в фойє .

Виховують майбутніх артистів з п'яти років

Приміщення на другому поверсі , де раніше розташовувався буфет і кімната для відпочинку глядачів , переобладнали в репетиційний зал . Зараз тут займаються вихованці дитячо – юнацької студії циркового мистецтва " Старий цирк " . Майбутніх артистів починають готувати з п'яти років , приділяючи увагу фізпідготовці , вивченню акторської майстерності , історії цирку і техніки манежу .

За лаштунками цирку – клітки і реквізит для шоу

Весь закулісний простір Старого цирку , працівники та вихованці циркової студії називають стайнею . У нижніх приміщеннях , звідки є вихід прямо на подвір'я , зберігається реквізит артистів для різних постановок , є також приміщення для хижаків , великих тварин і клітки для птахів . Стайні і манеж для виступів з'єднує спеціальний коридор .