В Одесі актори стали вченими і експериментують з картоплею, цвяхами і катапультою

29 листопада 2014, 04:19
Зараз джерелами наукового натхнення для вчених стають не лише підручники, а й власні діти

<p>Фото: з архіву А. Бортова</p>

Реклама

Залпи катапульти, туман і одночасний політ сотень тенісних кульок у залі Українського театру – такий "бєспрєдєл" на великій сцені собі можуть дозволити тільки забавні вчителя Школи наукових чудес. Два роки тому вони зібралися і вирішили довести одеській дітворі, що наука – це весело і цікаво. "Сегодня" поспілкувалася з дивакуватими вченими і дізналася, що їм самим довелося засісти за шкільні підручники, а на майбутніх зимових канікулах вони покажуть літаючий борщ.

ПЕРЕКВАЛІФІКАЦІЯХоча в цьому місяці вчителі-чарівники відзначили другий день народження свого колективу, вони зізнаються, що насправді їм скоро буде вже три: близько року ще пішло на підготовку "одеського Хогвартса" перед його відкриттям. "Ми вловили якийсь вакуум в дитячих спектаклях, там в основному тільки ляльки, казки, і вирішили його заповнити науковими експериментами", – зізнався "Сегодня" директор Школи Андрій Бортов, який став ініціатором ідеї і оточив себе однодумцями.

До слова, ні сам Андрій, ні учасники його команди, фізиками і хіміками за освітою не є, тому першою справою актори засіли за підручники. "Алла Чернікова прийшла до нас з естрадно-циркового училища, Володимир Ліліцький і Микита Тарола – актори, причому Вова дуже успішно грає в Російському театрі", – являє наукових чарівників Бортов. До речі, сам він – інженер і режисер масових заходів. "Ми прагнемо не просто зіграти ролі, але і показати дітям, що науки не потрібно боятися", – кажуть хлопці.

Реклама

ПАЛИЛИ ХАЛАТИ. За словами директора Школи, майбутні вчителі брали за основу закони зі шкільних книг з фізики, хімії, природознавства, а потім видовищно і зрозуміло намагалися показати їх у дії. "Наприклад, туман утворюється через те, що тепле повітря зустрічається з холодним. Ми спочатку потроху змішували окріп з рідким азотом, у якого дуже низька температура, а потім і крижаний "вибух" навчилися робити", – пояснює Андрій і додає, що під час підготовки до виступів і без пропалених халатів не обійшлося, а перші "реагенти" хлопці тягли з будинку, несли у кого що було.

Зараз джерелами наукового натхнення для вчених стають не лише підручники, а й власні діти, малеча друзів і племінники. "Дізнаємося, що вони робили в школі, з чим були труднощі і беремо собі на озброєння до наступного виступу", – сміється Андрій. Веселий вчений зізнається, що сьогодні в команді вже є люди, які допомагають генерувати ідеї, образи, афіші, плакати, але найголовніші "генератори" все-таки самі актори. "Хлопчикам цікаво похімічити, щось підірвати, а дівчинці хочеться когось навчити чомусь правильному. Ось Алла і виступає у нас в образі Каті Зазнайкіної, жартівливої ходячої енциклопедії", – діляться вчителя. Сама ж "енциклопедія" додає: "Я дуже люблю свою роботу, і хлопці мені подобаються. Звичайно, як Катя Зазнайкіна "відгрібає" за всіх, але все одно їх дуже люблю", – посміхається дівчина.

ЯК ЙОГИПеред кожним виступом Алла з хлопцями ретельно тренується, докуповує і готує реквізит: для великих виступів одними речами з домашнього ужитку не обійдешся, хоча хлопці і намагаються використовувати ті компоненти, які є майже в кожному будинку, щоб дітлахи могли повторити досліди. "Мало не кожну програму докуповую в спеціальних магазинах нові колбочки, пробірочку. Одного разу нам знадобилося близько трьох тисяч тенісних кульок, щоб вони розлетілися по всьому залу, а зараз потрібно дві з половиною тисячі цвяхів, щоб покласти на їх вістря людину і довести: проробляти таке можуть не тільки йоги", – пояснює Андрій Бортів. Для деяких експериментів вчені-актори навіть споруджують спеціальні машини: генератор маятникових хвиль, катапульту, повітряну гармату і велику "таблетку" з отвором посередині, яка видуває величезна димове кільце. "Ми робимо креслення цих машин з урахуванням того, щоб експеримент був яскравим і видовищним, а потім звертаємося за допомогою до людей, які створюють такі конструкції", – пояснюють в школі. У подяку за старання маленькі глядачі зазвичай підбігають до сцени і погоджуються взяти участі в есперіменті. "Я з мамою ходив на вистави школи два рази і бачив, як вода змінює світ і як лід перетворюється в газ, але мине стадію води", – розповів "Сегодня" 13-річний Марк Корній і додав, що тепер отримує тільки хороші оцінки за природними науками.

Реклама

Про свої плани в Школі не поширюються, мовляв, готують сюрпризи. "Сегодня" дізналася, що одним з таких на зимових канікулах стане наукова кухня, де будуть експериментувати виключно з продуктами. "Покажемо літаючий борщ і будемо стріляти картоплею", – інтригують вчені.

ФОКУСИ. Для особливо допитливих діток вчителі Школи наукових чудес проводять додаткові заняття юних експериментаторів. На цих уроках "цокнуті професора" розповідають, як можна експериментувати з компоненатамі, які є в кожному будинку. "Наприклад, колись ми проводили з дітлахами експеримент під умовною назвою "Живопис на молоці". Для цього досвіду потрібні найзвичайнісінькі продукти та компоненти: молоко, сода, акварельні фарби або харчові барвники", – відкривають завісу своїх таємничих експериментів у Школі наукових чудес. Вчені-актори кажуть, що якщо зробити все правильно в домашніх умовах, молоко в склянці буде змішуватися з фарбою самостійно.

І на цих заняттях, і під час звичайних уявлень особливу увагу вчені Школи приділяють безпеці. Вони обов'язково надягають на дітвору захисні окуляри, спеціальні рукавички і халати, а перед участю в "уроці" пояснюють, як поводитися під час того чи іншого дослідження. До речі, повторювати будинку юним учням рекомендують виключно безпечні фокуси.