В Одеському обласному архіві зберігають допит злодійки Соньки, розписку Пушкіна й ордера Йосипа де Рібаса

25 березня 2015, 06:55
В будівлі колишньої синагоги знаходяться тисячі історичних документів і родоводи сімей

Реклама

В Одесі все популярнішими стають пошуки предків і складання генеалогічного древа. "Сегодня" з'ясувала, що найвірніший спосіб дізнатися про своє коріння – звернутися в обласний архів. Там, до речі, зберігаються церковні метричні книги з дореволюційних часів, записи про одруження і смерті мецената і градоначальника Григорія Маразлі, навіть документи про народження Ахматової і Бабеля, і протокол допиту Соньки Золотої Ручки з її автографом у міській поліції.

Архів розташувався на вулиці Пушкінській у будівлі Бродської синагоги, побудованій у 1863 році. Всередині від колишньої краси залишилася лише старовинні гвинтові сходи, які ведуть на другий поверх у читальний зал, а по стінах повзуть тріщини. "Потрібно переїхати в новий будинок, щоб документи зберігалися у відповідних умовах і не псувалися", – нарікають співробітники.

Сьогодні у колишній синагозі зберігаються понад 13 тисяч фондів і двох мільйонів справ. "Архівний фонд – це документи діяльності підприємства", – пояснила начальник відділу інформації Олена Мартиненко і зазначила, що найстаріший документ архіву – польська грамота, яка датується 1572 роком.

Реклама

Крім метричних даних, свідчень про народження знаменитих людей і протоколу допиту знаменитої одеської злодійки, тут зберігаються документи канцелярії Новоросійського і Бессарабського генерал-губернатора, ордери Йосипа де Рібаса для будівництва будинків перших поселенців, розписка Пушкіна в отриманні грошей для збору відомостей про сарану, права та фотографії перших одеських автомобілістів, серед яких – чорно-білий знімок 1911 року з афроамериканцем за кермом.

"Якось ми намагалися знайти підтвердження одеських коренів актора Сильвестра Сталлоне, але зазначені у запиті факти не підтвердилися", – зізналася Олена.

За словами співробітників архіву, щоб встановити втрачені у минулому родинні зв'язки, потрібно подати запит в офіційній формі і дочекатися відповіді від архіву, який може бути наданий протягом місяця. "За результатами розгляду запиту ми інформуємо заявника про наявність чи відсутність документів в архіві, про перспективи подальшої пошукової роботи, надаємо рекомендації та консультації", – пояснила співробітник відділу інформації Світлана Герасимова.

Реклама

Обробка запитів, рекомендації, консультації та робота в читальному залі – безкоштовні. Платити потрібно лише за оформлення архівних довідок (123 грн) та копій (50 грн), які прирівнюються до юридичних документів.

"З ІНСТРУМЕНТІВ – ТІЛЬКИ РУКИ"

Документи архіву зберігаються на п'яти поверхах сховища: дореволюційних часів – на двох нижніх, решта – на верхніх. "Хранителі фонду занурюють витребувані дослідниками документи на візки і везуть на ліфті в читальний зал", – розповіла заступник начальника відділу зберігання документів Валентина Січкаренко і зазначила, що робота – важка, адже старовинні документи дуже об'ємні, одна з метричних книг має майже метрову висоту і більше 2000 сторінок.

Також "Сегодня" показали унікальне креслення Одеського оперного театру 1882 року: на картонному полотні у кілька метрів завдовжки і більше метра заввишки простим олівцем у деталях промальована одна з найголовніших одеських пам'яток. У сховищі регулярно проходять звірки наявності документів, під час якої перевіряється їх збереження.

"Дореволюційний папір, зроблений на основі тканини, дуже швидко вбирає вологу, на ньому з'являється грибок, який швидко розростається і переходить на сусідні листи", – розповідає Валентина Січкаренко.

Старі папери направляють у відділ реставрації, де нарощують обірвані по краях сторінки, зміцнюють їх папером і лагодять плетіння. "З інструментів у нас тільки руки і пензлики з клеєм", – сміються реставратори.

ЗА ВСІМ СТЕЖАТЬ 48 ОСІБ

За таким величезним обсягом документації в архіві стежать 48 співробітників. Вони працюють у відділах формування документів, науково-довідкового апарату, збереження та реставрації, а також у відділі інформації, який, окрім наукової та видавничої діяльності, підготовки виставок та створення електронних баз даних, займається виконанням запитів та організацією роботи в читальних залах. Крім того, архів може виконувати соціально-правові та біографічні запити, які дозволяють довести право на власність і встановити родинні зв'язки.